Joseph Kosuth, amerikansk billedkunstner, fremstående representant for konsept-kunsten. Utgiver av Arts & Language Press fra 1969, samme år som han publiserte sitt banebrytende essay Art After Philosophy. Kosuth fortsatte å skrive essayer, som ble samlet under tittelen Art After Philosophy and After (1991). Hans såkalte «proto-investigations», hvorav One and Three Chairs (1965) er det mest kjente, blir av mange regnet som prototypen på konseptkunst. Arbeidene består av triader, der et vanlig objekt er presentert som ting, som bilde og som definisjon. Etter denne tidlige, analytiske fasen begynte Kosuth å interessere seg mer for hvordan mening forandrer seg i forhold til kontekst og forventninger hos betrakteren. Dette arbeidet førte ham over i studier av antropologi og psykoanalyse.

Etter hvert har Kosuth trukket inn store deler av vestens boklige lærdom og litteratur i sitt arbeid. Siden 1980-årene har han utført store installasjoner der tekster hentet fra ulike bøker er satt i samspill i forhold til gitte kulturelle og arkitektoniske rammer.

Kosuths kunst hadde stor betydning for utviklingen av den nye kuratorrollen som vokste frem i 1990-årene, ved at han viste hvordan meningen med et kunstverk skifter når det kommer i nye sammenhenger. Han hadde selv ansvar for viktige utstillinger som The Play of the Unsayable, Ludwig Wittgenstein and the Art of the 20th Century i Wien og Bruxelles i 1989 og The Play of the Unmentionable i Brooklyn Museum i 1992.

Ifølge Kosuth er kunst noe som er knyttet til begrepsfunksjoner i en gitt kulturell sammenheng, og at kunsten i en postmoderne tid må fjerne seg fra forestillingen om at kunst er unikt knyttet til verdifulle og estetisk høyverdige gjenstander. Representert i Nasjonalmuseet/Museet for samtidskunst i Oslo.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål til artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.