Faktaboks

Joseph Kosuth
Uttale
kå:suþ
Født
31. januar 1945, Toledo, Ohio
Klokke (en og fem)
Joseph Kosuths såkalte «proto-investigations» blir av mange regnet som prototypen på konseptkunst. Arbeidene består av triader, der et vanlig objekt er presentert som ting, som bilde og som definisjon.
Av /Nasjonalmuseet/BONO/Børre Høstland.
Susanna Pettersson foran et maleri av Joseph Kosuth
Susanna Pettersson, direktør for Nationalmuseum i Stockholm, foran et bilde av Joseph Kosuth under opphengningen til utstillingen Inspiration - Iconic works i 2020.

Joseph Kosuth er en amerikansk billedkunstner. Han regnes som en av de mest fremstående representantene for konseptkunsten. Ifølge Kosuth er kunst noe som er knyttet til begrepsfunksjoner i en gitt kulturell sammenheng, og at kunsten i en postmoderne tid må fjerne seg fra forestillingen om at kunst er unikt knyttet til verdifulle og estetisk høyverdige gjenstander.

Kosuths såkalte «proto-investigations» fra 1960-årene, hvorav One and Three Chairs (1965) er det mest kjente, blir av mange regnet som prototypen på konseptkunst. Arbeidene består av triader, der et vanlig objekt er presentert som ting, som bilde og som definisjon. Etter denne tidlige, analytiske fasen begynte Kosuth å interessere seg mer for hvordan mening forandrer seg i forhold til kontekst og forventninger hos betrakteren. Dette arbeidet førte ham over i studier av antropologi og psykoanalyse.

Kosuth er utgiver av Arts & Language Press fra 1969, samme år som han publiserte sitt banebrytende essay Art After Philosophy. Han fortsatte å skrive essay, som ble samlet under tittelen Art After Philosophy and After (1991). Etter hvert har Kosuth trukket inn store deler av vestens boklige lærdom og litteratur i sitt arbeid. Siden 1980-årene har han utført store installasjoner der tekster hentet fra ulike bøker er satt i samspill i forhold til gitte kulturelle og arkitektoniske rammer.

Kosuths kunst hadde stor betydning for utviklingen av den nye kuratorrollen som vokste frem i 1990-årene, ved at han viste hvordan meningen med et kunstverk skifter når det kommer i nye sammenhenger. Han har hatt ansvar for viktige utstillinger som The Play of the Unsayable, Ludwig Wittgenstein and the Art of the 20th Century i Wien og Brussel i 1989 og The Play of the Unmentionable i Brooklyn Museum i 1992.

Kosuth er representert i Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design i Oslo. Han har hatt utstillinger på Kunstnernes Hus (1995) og Galleri Brandstrup (2015) i Oslo. Neonverket A Monument of Mines (2015) er permanent installert på Krona kultur- og kunnskapssenter i Kongsberg.

Les mer i Store norske leksikon

Faktaboks

Joseph Kosuth

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg