Byene langs kysten og i lavlandet har hatt en sammenhengende bosetning gjennom ulike kulturer, men det er vanskelig å se klare og tydelige spor før romertiden. I Thamugadi (Timgad) i det østlige Algerie finnes rike arkeologiske minnesmerker fra romersk tid. Utgravningene herfra viser at de romerske byplanene i Nord-Afrika hadde klarere greske trekk enn hva man finner i Italia. Et særtrekk ved nordafrikanske romerske basilikaer er at de har svært mange skip, f.eks. åtte sideskip i Karthago og fire i Orléansville. Den bysantinske perioden har ikke etterlatt seg nevneverdige arkitektoniske monumenter eller andre kunstskatter.

Etter den arabiske invasjonen oppstod det nær kontakt med både det mauriske Spania og de østlige muslimske områdene, og det fører til en kunstnerisk og kulturell blomstringsperiode. Bygg med de flikete buene og den dryppsteinslignende dekoren, som er så typisk for den mauriske arkitekturen i Spania, ble laget fra tidlig 1100-tall. Fra 1200- og 1300-tallet finnes det bevart mange moskeer og madrasah'er og andre store byggverk, bl.a. i Tlemcen, Kalaa og Bougie.

Moderne billedkunst er sterkt påvirket av fransk kunst. Mange franske kunstnere har bodd og arbeidet i Algerie, bl.a. Delacroix. Det finnes museer som har store samlinger med fransk kunst. Det er også etablert kunstakademier etter fransk mønster. Moderne algeriske kunstnere har forsøkt å kombinere de vestlige impulsene med den islamske kulturen. Mohammed Khadda er en pioner med sin bruk av arabisk kalligrafi. Andre har hentet inspirasjon fra nordafrikansk folkekunst, f.eks. den kvinnelige maleren Baya (f. 1931).

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål til artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.