Fliser
Vera & Kyte. Fliser i keramikk. «Navigate». Prototyper. Utstilt på Salone del mobile 2016.

Klubben er et initiativ og en forening for og av norske designere, grunnlagt i 2011. Klubbens grunnleggere, Victoria Günzler, Sara Wright Polmar og Sverre Uhnger, følte at det var få møteplasser for nyetablerte designere i Norge og ønsket å samle produkt- og møbeldesignere på en felles arena. Dette ble utgangspunktet for initiativet.

Nasjonalt og internasjonalt

Fat
Silje Nesdal. Fat i tre. «Aad».

Ved utgangen av 2015 består Klubben av 32 medlemmer med variert bakgrunn innen møbel- og produktdesign. Selv om Klubbens medlemmer alle er norske designere og formgivere, har initiativet ingen geografiske begrensinger og deres medlemmer bor og arbeider i Oslo, Bergen, København, London, Berlin og New York.

Klubben har som hovedmål å fremme norsk design, både nasjonalt og internasjonalt. De ønsker å bidra til å skape en arena der nyetablerte designere kan vise frem sine ideer og sine arbeider. Samtidig ønsker de å øke fellesskapet og samarbeidet mellom designere og andre sentrale aktører i bransjen.

Synlighet

Vaser
Falke Svatun. Vaser. «Tumble». Prototyper. Utstilt på Structure, Ventura Lambrate, Milan, 2016.
Speil
Andreas Bergsaker. Speil. «Blossom».

Klubben åpnet sin første utstilling ved galleri TM51 i Oslo, 30. august 2012. Utstillingen med navnet Tingenes tilstand viste fram produkter og møbler inspirert av dagligdagse gjenstander. Klubben ønsket gjennom utstillingen å belyse objekter og objektets historie. Tingenes tilstand hadde over 1000 besøkende i løpet av en helg og i ettertid har flere av arbeidene kommet i produksjon.

Siden deres første utstilling har Klubben og dens medlemmer vært aktive og synlige i media, både innenlands og utenlands. De har arrangert en rekke utstillinger, blant annet i Norge, Sverige, Italia, Paris og Tokyo.

Debatt

Klubben har i samarbeid med Norske kunsthåndverkere og Norway Designs arrangert debatter. 7. oktober 2014 ble debatten «Verdi» holdt i lokalene til Norway Designs. Formålet var å finne løsninger for hvordan man kollektivt kan øke bevisstheten om norsk formgivning i det norske samfunnet.

Videre ble debatten fulgt opp med to nye paneldebatter under Gave & Interiørmessen på Norges Varemesse i Lillestrøm 2015. Debattene «Hvorfor er det så få sterke norske merkevarer?» og «Hvem skal kjempe for norske designere?» belyste problematiske sider ved designvirksomhet i Norge i dag.

Klubben har på kort tid blitt en svært synlig aktør og promotør for Norsk design og høster anerkjennelse for dette både nasjonalt og internasjonalt.

Utstillinger

• Tingenes tilstand: 30. august – 2. september 2012, Galleri TM51, Oslo
  • State of things: 5. – 9. februar 2013, Greenhouse, Stockholm furniture fair
  • On Time: 20. juni – 25. august 2013, DogA, Oslo