Det første fyrskipet på Ildjernsflu kom i 1919. Det var nærmest en flatbunnet pram, bygget i jernbetong for å kunne tåle isgang. Det lille fartøyet var kun 42 fot langt og 18 bredt. Om natten 9. februar 1929 ble fyrskipet pårent av dampskipet Storesand og sank. Et nytt og større fyrskip av tre ble straks bestilt og lå på plass i 1930. Dette fartøyet var rødmalt og som sin forgjenger utstyrt med lanterne, tåkehorn og nødvendige maskiner, og fastankret med en kraftig og lang ankerkjetting. I 1967 ble fyrskipet kondemnert og erstattet av en midlertidig lysbøye. I 1968 kom så fyrskipets erstatning på plass og lysbøya ble fjernet. Det var en kraftig betongsøyle med lykt som ble slept ut fra Nesodden og satt opp på undervannsskjæret. I 2016 ble farleden forbi opprustet og Ildjernsflu fikk ledbelysning.
Kommentarer
Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.
Du må være logget inn for å kommentere.