Honoré Daumier. Kobberstikksamleren. Oljemaleri, ca. 1860. Petit Palais, Paris.

SCODE. begrenset

Honoré Daumier. Byrden. Ca. 1860. Olje på lerret. Norodni Galerie, Praha.

SCODE. begrenset

Honoré Daumier. Opprøret. Ca. 1860. Olje på lerret. Phillips-samlingen, Washington DC.

Fri. fri

Honoré Daumier, fransk maler, grafiker, skulptør og karikaturtegner. Daumier vakte først oppmerksomhet ved sine litografier i La Caricature 1831–35, der han bidrog med politisk satire i form av groteske portretter. I 1835 ble slike bilder forbudt ved lov. Daumier fortsatte frem til revolusjonen 1848 med skildringer av de fattige og av det lavere borgerskap i Le Charivari, bilder preget av dyster humor. Etter 1848 kunne Daumier igjen ta for seg politiske emner. I alt har han utført mer enn 4000 litografier. Ved sin hån over de profesjonelle samfunnsvoktere, lovens håndhevere, dommere, advokater og jurymenn, og ved sin medfølelse med de lidende og ensomme, er hans karikaturer mer enn en blodig satire. De er også gripende samfunnsskildringer.

Hans malerier har en monumental virkning, som han oppnådde ved fordeling av lys- og skygge. En dyster tone forsterker en melankolsk virkning. Den innbilt syke står i parodisk kraft på høyde med Molière. Noen av hans mest kjente malerier er Republikken (1848, Musée d'Orsay, Paris), Kobberstikksamleren (1860, Petit Palais, Paris), Crispin og Scapin (1860, Musée d'Orsay), Vaskekonen (1863, Musée d'Orsay) og Don Quijote (1868, Neue Pinakothek, München). Hans syn på menneskene kommer ikke minst frem i skildringene av Don Quijote. Som maler ble han først anerkjent ved Verdensutstillingen i Paris 1900 og ved Daumier-utstillingen 1901.

Arbeidet også som skulptør, det mest kjente arbeid er statuetten av Ratapoil (omkr. 1850, National Gallery of Art, Washington), en karikatur av Napoleon 3.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål til artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.