GOCE,

jordobservasjonssatellitt skutt opp for den europeiske romorganisasjonen ESA 17. mars 2009 fra Plesetsk i Russland med en russisk Rockot bærerakett. Satellitten hadde en oppskytningsmasse på 1052 kg. Den brant opp i atmosfæren 11. november 2013.

Hensikten med GOCE var å foreta tredimensjonale gravitasjonsmålinger rundt hele kloden. Rådata ble behandlet på bakken for bruk i utarbeidelsen av meget nøyaktige kart over Jordens gravitasjonfelt og til å perfeksjonere geoiden, referanseformen på Jorden. Et nøyaktig kjennskap til geoiden anses meget viktig for fremtidige studier av vår planet med hav og atmosfære.

Det viktigste instrumentet om bord i GOCE hadde seks meget følsomme akselerometre montert i par langs tre perpendikulære akser på en uhyre stødig struktur bygget av et karbonkompositt-materiale. Satellitten foretok ikke absolutte gravitasjonsmålinger, men registrerte en ørliten differanse i gravitasjonskraften mellom akselerometerparene 50 cm fra hverandre.

Data fra satellitten har gitt en mer nøyaktig geoide enn det som tidligere hadde vært tilgjengelig, og en vesentlig forbedret romoppløsning. Et slikt resultat krevet et stabilt, uforstyrret miljø, som var vanskelig å oppnå når banehøyden egentlig burde være så lav som mulig.

Banen GOCE benyttet i den operative fasen hadde en ekvatorvinkel på 96,7o og en høyde på bare 250-260 km. I dette høydesjiktet finnes nok luftmolekyler til å gi en uakseptabel bremseeffekt, og for å hindre at banehøyden avtok, måtte bremsingen kontinuerlig motvirkes av motorkraft.

Satellitten var utstyrt med to xenon-ionemotorer, én primær og én reserve, i stand til å levere en skyvkraft i området 1-20 mN (millinewton, omtrent tilsvarende et menneskes utpusting). Skyvkraften ble regulert i sann tid på grunnlag av gjennomsnittsverdien for oppbremsingen registrert av to akselerometre plassert i fartsretningen. For å holde den atmosfæriske motstanden til et minimum, hadde GOCEs ca. 5 m lange, slanke skrog fått en nær pilliknende form. For å hindre vibrasjoner var det ingen bevegelige mekaniske deler om bord.

Innen geodesien vil nøyaktige data fra satellitten kunne muliggjøre en referansemodell for høydemålinger globalt, med andre ord fjerne forskjellen mellom høydesystemer for ulike landmasser, nasjoner og kontinenter. Dette kan føre til en bedre oversikt over havflatenivå-endringer og muligheter for praktisk bruk av mer enn 200 års havflatenivånedtegnelser.

For oseanografi vil et bedre kjennskap til gravitasjonsfeltet for eksempel kunne redusere usikkerheten knyttet til varmeinnhold og masseforflytning i verdenshavene, som igjen betyr en betydelig forbedring av modellene for havsirkulasjon og klimavarsling.

For geofysikk vil en kombinasjon av GOCE-resultater og magnetiske, topografiske samt seismiske data kunne gi betydelige bidrag til utarbeidelsen av detaljerte, tredimensjonale kart over tetthetsvariasjoner i Jordens skorpe og øvre mantel. Dette kan igjen føre til en bedre modellering av sedimentbassenger, sprekkdannelser, tektonisk bevegelse og sjø/land vertikale endringer. Dermed øker forståelsen av prosessene som fører til enkelte typer naturkatastrofer.

GOCE-prosjektet ble startet i 1999 som det første i ESAs Earth Explorer Core Mission-serie. Satellitten var utviklet av en industrigruppe under ledelse av Thales Alenia Space i Torino, Italia. Til sammen 45 europeiske bedrifter bidro til byggingen av satellitten.

Ikke mer drivstoff

21. oktober 2013 var drivstoffet om bord brukt opp, og GOCE ble tvunget ned i en dalende bane over Sibir, det vestlige Stillehavet, den østlige del av Det indiske hav. Den lysende slutten later til å ha skjedd i nærheten av Sør-Amerikas sydspiss øst for øygruppen Tierra del Fuego. Det er antatt at mesteparten av satellitten på ca. 1100 kg brant opp, men at kanskje 25 prosent nådde jordoverflaten.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.