Erik Løchen, norsk filmregissør. I 1950 etablerte han, etter å ha vært regiassistent på norske spillefilmer, produksjonsselskapet ABC-Film A/S sammen med bl.a. Erik Borge, Jan-Erik Düring og Tore Breda Thoresen. Selskapet dannet skole for norsk filmproduksjon i etterkrigstiden, og ble en viktig plattform for Løchens omfattende kortfilmproduksjon. Han regidebuterte med kortfilmen Borgere av i morgen (1950), og laget deretter en serie kortfilmer som var en del av Kristoffer Aamots satsing på filmer om Oslo, bl.a. Hver kveld kl. 20 (1952), om kulturlivet i hovedstaden, og Kolonihaver i Oslo (1958). Hans kortfilmkarriere strakte seg senere gjennom bestillingsfilmer som Distriktsutbygging (1962) og Kunst på arbeidsplassen (1966), frem til Barstadvikingane (1977).

Løchens første spillefilm, Jakten (1959), er en trekanthistorie som får en voldelig slutt under jakt på fjellet. Den enkle fortellingen er preget av Løchens interesse for Brechts teaterteorier, og er laget med et gjennomført artistisk raffinement som skilte den ut fra samtidens norske filmer. Men til tross for positiv mottagelse laget ikke Løchen noen ny spillefilm før Motforestilling (1972). Denne var enda mer eksperimentell i formen, men var ikke like raffinert og engasjerende på det rent menneskelige plan. Løchen kunne nå umiddelbart gå i gang med et nytt prosjekt, men på grunn av sykdom måtte han overlate regien på Knut Formos siste jakt (1973) til Jan-Erik Düring.

Løchen skrev senere manus til Dürings absurdistiske og eksperimentelle spillefilm Fabel (1980). Han var 1981–83 kunstnerisk leder i Norsk Film A/S.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.