De første EU-byråene ble etablert i 1975, men det er først etter 2000 at antallet har økt kraftig. I dag finner vi litt over 30 EU-byråer (Decentralized EU agencies). I tillegg til økt antall EU-byråer, har nyere EU-byråer fått større formell beslutningsmakt (i enkeltsaker) sammenlignet med eldre EU-byråer, og de etableres på stadig viktigere politikkområder.
EU-byråene har også gjennomgått en oppgaveekspansjon utover opprinnelige mandater, fra å samle og distribuere informasjon og beste praksis, til såkalt kvasi-regulering hvor de fatter enkeltavgjørelser, forbereder saker for EU-kommisjonen, gir råd til hvordan nasjonale fagmyndigheter skal praktisere EU-lovgivning, engasjerer seg i nasjonale fagmyndigheter i enkeltsaker, samt bidrar til å utvikle ny EU-lovgivning sammen med EU-kommisjonen. EU-byråene er derfor ikke statiske men under stadig utvikling.
Veksten i EU-byråene har ikke skjedd på bekostning av Kommisjonen; Kommisjonen har i samme tidsrom opplevd sterk økning i antall ansatte. Mens Kommisjonen har om lag 26 000 fast ansatte, har EU-byråene om lag 6000 fast ansatte. Byråene har gradvis opparbeidet sterk administrativ kapasitet, men likevel ikke i nærheten av den Kommisjonen har.
Det har vært tre bølger av EU-byrå-etableringer siden de to første ble etablert i 1975:
- Den første fasen gikk fra 1975 til rundt 1990 med relativt liten økning i antall EU-byråer. Dette var også en fase hvor EU-byråene hadde få fullmakter og arbeidet på teknisk ‘ufarlige’ fagområder.
- Den andre bølgen fant sted fra rundt 1990 til 2000.
- Det er først i tredje bølge fra 2000 og frem til i dag at vi kan snakke om en eksplosjon i antallet EU-byråer. Denne siste fasen karakteriseres også ved at EU-byråene får sterkere makt og at også tilriver seg flere oppgaver. Byråer som oppstår i denne siste fasen etableres også som nevnt på stadig mer politisk sensitive politikkområder, slik som finans, økonomi, sikkerhet og utenrikspolitikk.
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.