Skipsbro
ECDIS er sammen med radar de viktigste navigasjonsinstrumentene på en moderne skipsbro. Her eksempel fra et hurtigruteskip.
Skipsbro
Lisens: CC BY SA 3.0
ECDIS
På ECDIS-skjermen vil navigatøren kunne se sin posisjon i det elektroniske kartgrunnlaget, samt rute- og sensorinformasjon, i sann tid.
ECDIS
Lisens: CC BY SA 3.0

ECDIS er et geografisk informasjonssystem og elektronisk sjøkart-system som nå finnes på de aller fleste skip.

Faktaboks

Også kjent som

forkortelse for eng. Electronic Chart Display and Information System

For at systemet skal kunne erstatte papirkart kreves det at det benyttes offisielle kart (Electronic Nautical Chart, ENC), samt at systemet er bygget i henhold til IMO-spesifikasjon. Funksjonaliteten avhenger av at systemet får pålitelige data fra GNSS, gyrokompass og logg, men det er også vanlig å presentere data fra blant annet AIS, radar og ekkolodd i det elektroniske kartsystemet. På de fleste større skip og hurtigbåter er det krav om bruk av ECDIS.

Bruk

Tilleggsfunksjonalitet, som presentasjon av tidevann og meteorologiske data, gjør at ECDIS i stor grad også er et viktig system for beslutningsstøtte på broen. Introduksjon av nye standarder fra IHO (S-100) gjør at det ligger til rette for presentasjon av en lang rekke ny og dynamisk informasjon for sikring av seilasen. I dette ligger også mulighet for 3-dimensjonal presentasjon av skip i forhold til havbunn. IMO stiller krav gjennom STCW-konvensjonen at alle navigatører skal ha godkjent opplæring i bruk av ECDIS.

Historie

Norges Sjøkartverk var pioner i utviklingen av ECDIS-konseptet omkring 1990, og la tidlig til rette for å publisere sjøkart på tilpasset elektronisk form (ENC). I dag er kartene som benyttes i henhold til IHO-standarder. ECDIS gir normalt en vesentlig bedre oversikt over seilasen en tradisjonelle papirkarter, ved at skipets posisjon (fra GNSS) presenteres direkte i kartet i sanntid. Da det er mulig å sette kriterier for minimumsdybder i skipets kurs har ECDIS blitt presentert som et «anti-grunnstøtingssystem». ECDIS har bidratt til at navigatøren i mindre grad driver aktiv observasjon for posisjonsbestemmelse, men snarer bruker tiden til overvåkning av posisjon og systemene som presenteres på kartskjermen. Det finnes også militære versjoner av ECDIS, og disse kalles gjerne WECDIS (Warship-ECDIS). Elektroniske kartsystemer som ikke er i henhold til IMO- og IHO-spesifikasjon kalles generelt for kartplottere eller ECS (Electronic Chart System). Det finnes mange slike kartplottere som kan være tilpasset lystbåter og fiskefartøy.

Les mer i Store norske leksikon

Eksterne lenker

Litteratur

  • Kartverket. Den Norske Los – Bind 1.
  • Kjerstad, Norvald (2022). Elektroniske og akustiske navigasjonssystemer. Fagbokforlaget.

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg