Boeing 787 Dreamliner, avansert tomotors langdistanse passasjerfly utviklet og produsert av amerikanske Boeing Company, skiller seg fra fly i lignende klasser ved utstrakt bruk av komposittmaterialer, og mer tyngde på passasjerkomfort og lavere driftskostnader.

Dreamliner fløy første gang 15. desember 2009, første kommersielle flygning med All Nippon Airways 26. oktober 2011 på en charterflygning mellom Tokyo og Hong Kong, første ruteflygninger med samme selskap fra 1. november mellom Tokyo, Hiroshima og Okinawa. I Norge har Norwegian bestilt åtte 787-8 Dreamliner, de første levert fra 2013, og ni 787-9 Dreamliner. I alt var 363 Dreamliner levert ved slutten av 2015.

Med Boeing 787 Dreamliner har man lagt stor vekt på passasjerkomfort og det har en kabin med større vinduer en andre tilsvarende fly, LED-belysning, kabinklima med blant annet høyere luftfuktighet enn normalt og kabintrykk som tilsvarer lavere høyde enn vanlig. Spesielt utformede motorgondoler demper støyen fra motorene under flyvning.

Ved hjelp av nye produksjonsmetoder, mer drivstofføkonomiske motorer, utstrakt bruk av komposittmaterialer, og blant annet bruk av elektriske kompressorer og pumper (istedenfor hydrauliske og pneumatiske pumper) skal 787 Dreamliner være mindre vedlikeholdskrevende og mer drivstofføkonomisk enn tilsvarende fly. Omlag 50 % av flyet består av komposittmaterialer, bare 30 % av tradisjonelle materialer som stål og aluminiumslegeringer. 

Dreamliner skal leveres i tre hovedvarianter; 787-8 som har kapasitet for 230 passasjerer, 787-9 med kapasitet for 300 passasjerer og 787-10 med kapasitet for 330 passasjerer. 787-9 fløy første gang 17. september 2013 og er levert fra juli 2014. 787-10 er planlagt å fly første gang i 2017.

Dreamliner leveres med enten to General Electric GEnx eller to Rolls-Royce Trent 1000 turbofanmotorer, med en ytelse på henholdsvis 244 kN og 311 kN hver. Vingespenn 60,12 m, lengde 56,72 m, maksimal startvekt 227 930 kg, marsjfart 913 km/t (mach 0,85), rekkevidde opptil 15 200 km (spesifikasjoner for 787-8 Dreamliner).

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål til artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.