Airbus A350 XWB
.
Lisens: CC BY NC 2.0

Airbus A350 XWB er et europeisk tomotors langdistanse widebody passasjerfly, det vil si et passasjerfly med to midtganger og plass til flere seter i bredden.

Historie

Airbus A350 XWB (Extra Wide Body) fløy første gang 14. juni 2013. Det første flyet ble levert til flyselskapet Qatar Airways i desember 2014, og flytypen fløy sin første regulære ruteflygning fra Doha til Frankfurt 15. januar 2015.

A350 XWB er et helt nytt design, og benytter i utstrakt grad komposittmaterialer og titan. Eksempelvis består skrog og vinger av 53 prosent komposittmaterialer, for å holde vekt og vedlikeholdskostnader nede. Flyet har nye vinger som skal være mer aerodynamisk effektive, og sammen med nyeste generasjon motorer skal de bidra til bedre drivstofføkonomi. Høyere lufttrykk og luftfuktighet, og større vinduer og LED-belysning, skal bidra til økt kabinkomfort.

A350 XWB blir produsert i tre hovedvarianter:

  • A350-900, som var den første varianten som fløy, og som normalt har kapasitet for 325 passasjerer
  • A350-800, som er kortere og har normal kapasitet for 280 passasjerer
  • A350-1000, som er den lengste varianten, med normalkapasitet for 336 passasjerer

De første A350-1000 ble levert fra februar 2018.

I alt var 461 A350 XWB levert ved utgangen av 2021. SAS hadde ved utgangen av 2021 seks A350-900.

Spesifikasjoner

Airbus A350-900 XWB er utstyrt med to Rolls-Royce Trent turbofanmotorer (se flymotor), hver med en skyvkraft på 374,5 kilonewton.

  • Vingespenn: 64,75 meter
  • Lengde: 66,08 meter
  • Maksimal startvekt: 280 tonn
  • Marsjfart: 997 kilometer i timen (mach 0,89)
  • Rekkevidde 15 000 kilometer

Les mer i Store norske leksikon

Eksterne lenker

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg