Airbus A350 XWB er et europeisk tomotors langdistanse widebody passasjerfly som er utviklet og produsert av Airbus.

Airbus A350 XWB (Extra Wide Body) fløy første gang 14. juni 2013. Det første flyet ble levert til flyselskapet Qatar Airways i desember 2014, og flytypen fløy sin første regulære ruteflygning fra Doha til Frankfurt 15. januar 2015.

A350 XWB er et helt nytt design, og benytter i utstrakt grad komposittmaterialer og titan. Eksempelvis består skrog og vinger av 53 prosent komposittmaterialer, for å holde vekt og vedlikeholdskostnader nede. Flyet har nye vinger som skal være mer aerodynamisk effektive, og sammen med nyeste generasjon motorer skal de bidra til bedre drivstofføkonomi. Høyere lufttrykk og luftfuktighet, og større vinduer og LED-belysning, skal bidra til økt kabinkomfort.

A350 XWB blir produsert i tre hovedvarianter:

  • A350-900, som var den første varianten som fløy, og som normalt har kapasitet for 325 passasjerer
  • A350-800, som er kortere og har normal kapasitet for 280 passasjerer
  • A350-1000, som er den lengste varianten, med normalkapasitet for 336 passasjerer

De første A350-1000 ble levert fra februar 2018.

I alt var 154 A350 XWB levert ved utgangen av februar 2018. SAS bestilte i juni 2013 åtte A350-900, planlagt levert fra 2018 for bruk på langdistanseruter.

Airbus A350-900 XWB er utstyrt med to Rolls-Royce Trent turbofanmotorer (se flymotor), hver med en ytelse på 374,5 kN.

  • Vingespenn: 64,75 meter
  • Lengde: 66,08 meter
  • Maksimal startvekt: 280 tonn
  • Marsjfart: 997 km/t (mach 0,89)
  • Rekkevidde 15 000 kilometer

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.