Airbus A350 XWB, europeisk tomotors langdistanse widebody passasjerfly, det nyeste passasjerflyet til Airbus.

Airbus A350 XWB (Extra Wide Body) fløy første gang 14. juni 2013, det første ble levert Qatar Airways i desember 2014, og fløy sin første regulære ruteflygning fra Doha til Frankfurt 15. januar 2015.

A350 XWB er et helt nytt design, og benytter i utstrakt grad komposittmaterialer og titan, eksempelvis består skrog og vinger av 53% komposittmaterialer, for å holde vekt og vedlikeholdskostnader nede, nye vinger som skal være mer aerodynamisk effektive, og sammen med nyeste generasjon motorer bidra til bedre drivstofføkonomi. Høyere lufttrykk og luftfuktighet, og større vinduer og LED-belysning skal bidra til økt kabinkomfort.

A350 XWB blir produsert i tre hovedvarianter; A350-900, som var den første varianten som fløy, med normal passasjerkapasitet på 325, den kortere A350-800 med normal passasjerkapasitet på 280, og A350-1000 som er den lengste varianten med normal passasjerkapasitet på 336.

I alt var 81 fly levert i april 2017. SAS bestilte i juni 2013 åtte A350-900 planlagt levert i 2018 for bruk på langdistanseruter.

Airbus A350-900 XWB er utstyrt med to Rolls-Royce Trent turbofanmotorer med en ytelse på 374,5 kN hver. Vingespenn 64,75 m, lengde 66,89 m, maksimal startvekt 280 000 kg, marsjfart 997 km/t (mach 0,89), rekkevidde 14 350 km.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.