Dornier Do 18, tysk tomotors maritimt rekognoseringsfly (flybåt) brukt under den annen verdenskrig.

Dornier Do 18 fløy første gang 16. mars 1935, opprinnelig utviklet både for Lufthansa som oversjøisk postfly og for maritim rekognosering. I alt ble seks fly bygget for Lufthansa. En av Lufthansas fly satte 27-29 mars 1938 en distanserekord fra England til Brasil, i alt 8392 km på 43 timer.

De første militære variantene ble tatt i bruk fra september 1938. I alt ble omkring 170 Do 18 produsert. Fra 1942 var det erstattet i rollen som rekognoseringsfly, og ble resten av krigen stort sett brukt til sjøredning.

Varianten Do-18G-1 hadde et mannskap på fire, var utstyrt med to Junkers Jumo dieselmotorer med en ytelse på 880 hk hver, og utrustet med én 13 mm mitraljøse og én 20 mm maskinkanon. I tillegg kunne to bomber på 50 kg hver bæres under den ene vingen. Vingespenn 23,70 m, lengde 19,25 m, maksimal startvekt 10 000 kg, toppfart 260 km/t, marsjfart 220 km/t, rekkevidde opptil 3500 km.

  • Kay, Anthony L. & Smith J.R.: German Aircraft of the Second World War, Putnam Aeronautical Books, 2002
  • Griehl, Manfred: Dornier, Flugzeuge seit 1915, Motorbuch Verlag, Stuttgart 2009

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.