Christian Dietrich Grabbe var en tysk dramatiker. Grabbe studerte jus og arbeidet som advokat. Han døde tidlig som følge av tæring (tuberkulose).

Grabbe regnes, sammen med Georg Büchner, som en av de mest innovative dramatikerne på 1800-tallet, inspirert blant annet av Shakespeare og av dramatikken i epoken Sturm und Drang. Litteraturhistorisk hører han til epoken Vormärz. Han var lenge glemt, men i naturalismen begynte man igjen å interessere seg for forfatterskapet.

Hans første drama Herzog Theodor von Gothland (1822, trykt 1827, Hertug Theodor av Gotland) viser hans desillusjonerte virkelighetsbilde. Lystspillet Scherz, Satire, Ironie und tiefere Bedeutung (1827, Spøk, satire, ironi og dypere betydning ) er en satire over tidens litteratur, og foregriper trekk fra det moderne surrealistiske teater. I tragedien Don Juan und Faust (1829, Don Juan og Faust) forsøker han å forbinde Mozart og Goethe ved å stille den nordiske grubler og den sanselige livsnyter sydfra mot hverandre.

Sitt dramatiske mesterskap viser Grabbe særlig i sine sene dramaer: Napoleon oder die hundert Tage (1831, Napoleon eller de hundre dagene) og Hannibal (1835), verk som analyserer den historiske helten i hans konflikt med sin samtid. Grabbe bryter  med den klassiske dramaoppbygning. Hans drama får en episk form, og de enkelte scener står som deler av en mosaikk ved siden av hverandre. Typisk er også den utstrakte bruk av masse- og slagscener, som sprengte datidens teater sine sceniske muligheter. Som Büchner, tilførte Grabbe  det historiske drama en ny umiddelbarhet og realisme. Hans skildring av historiens helter er langt fra for eksempel Friedrich Schillers idealiserende fremstillingsmåte; Grabbes protagonister er ensomme, desillusjonerte mennesker som går til grunne i historiens malstrøm.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.