Peirces pragmatisme må ses i forhold til hans kritikk av den kartesianske metoden. I en artikkel fra 1868 kalt «Some Consequences of Four Incapacities» («Noen følger av fire manglende evner») angriper Peirce moderne filosofi for å følge Descartes' krav om at filosofiske undersøkelser må begynne med universell tvil. Peirce er også kritisk til denne metodens forutsetninger om at visshet bare kan oppnås i en individuell bevissthet, og at argumentasjon må følge en uavbrutt kjede av slutninger ut fra uomtvistelige premisser. Den kartesianske metoden er også skjemmet av en manglende evne til å forklare visse saksforhold uten å appellere til Gud.
Peirce tar vel å merke ikke til orde for å vende tilbake til en form for skolastikk. Han foreslår i stedet at filosofien ikke skal begynne med universell tvil, men derimot ta utgangspunkt i alle de fordommene vi har fra før av. Vi må ikke i filosofien betvile det vi ikke betviler ellers i livet. Filosofien må heller ikke anta at enkeltindivider kan avgjøre om noe er sant eller ei, for en slik visshet kan bare søkes av et filosofisk fellesskap. Peirce avviser ikke at filosofiske undersøkelser må bestå av logiske slutninger, men for ham innebærer dette en bredere argumentativ prosess som omfatter et mangfold av synspunkter. Filosofien kan ikke basere seg på angivelige aksiomer. Den kan ikke henvise til noe absolutt utvilsomt.
Kommentarer
Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.
Du må være logget inn for å kommentere.