Bibelvitenskap er studiet av bibelske tekster ved hjelp av vitenskapelige metoder slik det har utviklet seg etter opplysningstidens kritiske oppbrudd fra den ortodokse, dogmatiske tekstlesning. Bibelvitenskapen gjorde seg først gjeldende innenfor protestantisk bibeltolkning, men er i dag anerkjent også i den katolske kirke slik at konfesjonelle forskjeller bare i beskjeden grad gjør seg gjeldende.
Tradisjonelt er forskningsfeltet inndelt i fire felt:
- isagogikk (innledningsvitenskap), som drøfter skriftenes litterære art, tilblivelse og forfatterskap
- tekst- og kanonhistorie, som er utforskningen av de eldste bibelhåndskriftene og utviklingen mot en skriftsamling som av kirken ble ansett som kanon
- eksegese (fortolkning), som er utleggelsen av tekstene og hvor metodene kan variere
- bibelteologi som er den systematiske, tematiske fremstilling av tekstenes teologiske posisjoner
I tradisjonen fra kirkelæreren Origenes på 200-tallet dominerte allegorisk fortolkning, det vil si en lesning som befatter seg med tekstens skjulte «dybdemening» snarere enn en bokstavelig forståelse. Men det var også anerkjent at teksten kunne leses på flere nivåer. Under renessansen førte bibelhumanismen, med Erasmus som fremtredende representant, til fornyet interesse for grunnteksten. Med sitt skriftprinsipp satte reformatoren Luther kritisk søkelys på den kirkelige læretradisjon og tolkning, og utfoldet ut fra datidens forutsetninger et radikalt historisk og språklig arbeid med bibeltekstene. Den lutherske ortodoksi med sin teori om verbalinspirasjonen søkte å umuliggjøre en kritisk prøvende lesning ved å guddommeliggjøre selve teksten.
Til tross for at den ortodokse posisjon aldri ble helt enerådende, møtte opplysningstidens første forsøk på en historisk-kritisk lesning (kalt bibelkritikk) massiv kirkelig motstand. Gjennom 1800-tallet var det ved siden av tekstkritikk (arbeidet med å rekonstruere en mest mulig opprinnelig bibeltekst på grunnspråkene) særlig litterærkritikk som beskjeftiget forskerne, det vil si spørsmålet om litterære kilder, forelegg og paralleller til de bibelske skrifter.
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.