Bücker Bü 181 Bestmann, tysk toseters treningsfly (lavvinget monoplan), basert på den tidligere Bü 180 Student som bare ble produsert i noen få eksemplarer. Bestmann ble brukt som treningsfly av det tyske Luftwaffe under den annen verdenskrig.

Bü 181 Bestmann fløy første gang i februar 1939, og ble levert til Luftwaffe fra 1940. Flere tusen ble bygget i Tyskland, nøyaktig antall er ukjent, og det ble produsert i flere land både under og etter den annen verdenskrig. Fokker i Nederland produserte over 700 Bestmann fra 1942 og frem til slutten av den annen verdenskrig, 125 ble produsert for det svenske flyvåpenet i Sverige mellom 1944 og 1946 under betegnelsen Sk 25, i Tsjekkoslovakia ble Bestmann produsert av Zlin under krigen, og etter krigen som C.6 og C.106 for det tsjekkoslovakiske flyvåpenet og Z.281 og Z.381 for det sivile markedet. Og i 1950 ble Heliopolis Air Works etablert i Egypt for å produsere Zlin Z.381 (tilsvarende Bü 181D) på lisens for det Egyptiske flyvåpenet hvor flytypen fikk navnet Gomhouria, som og ble solgt til flyvåpnene i Jordan, Libya, Saudi-Arabia, Somalia og Sudan.

Bü 181A Bestmann var utstyrt med en Hirth HM 504 firesylindret omvendt rekkemotor med en ytelse på 105 hk. Vingespenn 10,60 m, lengde 7,85 m, lastet vekt 750 kg, topphastighet 215 km/t, marsjhastighet 195 km/t.

  • Kay, Anthony L. & Smith J.R.: German Aircraft of the Second World War, Naval Institute Press, Annapolis, 2002

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.