Bücker Bü 181 Bestmann, ekslempar eid av Shuttleworth Collection

.
Lisens: Begrenset gjenbruk

Bücker Bü 181 Bestmann var et tysk toseters treningsfly (lavvinget monoplan), basert på den tidligere Bü 180 Student som bare ble produsert i noen få eksemplarer. Bestmann ble brukt som treningsfly av det tyske Luftwaffe under andre verdenskrig.

Historie

Svenskprodusert Sk 25 brukt av det svenske flyvåpenet
/Flygvapenmuseum.

Bü 181 Bestmann fløy første gang i februar 1939, og ble levert til Luftwaffe fra 1940. Det nøyaktige antallet produserte fly er ukjent, men flere tusen ble bygget i Tyskland. Flyet ble også produsert i flere land både under og etter andre verdenskrig:

  • Fokker i Nederland produserte over 700 Bestmann fra 1942 og frem til slutten av andre verdenskrig.
  • 125 fly ble produsert for det svenske flyvåpenet i Sverige mellom 1944 og 1946 under betegnelsen Sk 25.
  • I Tsjekkoslovakia ble Bestmann produsert av Zlin under krigen. Etter krigen ble flyet produsert som C.6 og C.106 for det tsjekkoslovakiske flyvåpenet og Z.281 og Z.381 for det sivile markedet.
  • I 1950 ble Heliopolis Air Works etablert i Egypt for å produsere Zlin Z.381 (tilsvarende Bü 181D) på lisens for det Egyptiske flyvåpenet hvor flytypen fikk navnet Gomhouria. Dette ble solgt til flyvåpnene i Jordan, Libya, Saudi-Arabia, Somalia og Sudan.

Spesifikasjoner

Varianten Bü 181A Bestmann var utstyrt med en Hirth firesylindret omvendt rekkemotor med en ytelse på 105 hestekrefter.

  • Vingespenn: 10,60 meter
  • Lengde: 7,85 meter
  • Lastet vekt: 750 kilogram
  • Marsjhastighet: 195 kilometer i timen
  • Topphastighet: 215 kilometer i timen

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg