Metasenter er et tenkt punkt i et skips midtplan som oppdriftskraften virker gjennom når fartøyet krenger på stille vann. Metasenteret må ligge over tyngdepunktet for at fartøyet skal være stabilt. Dette kalles for positiv stabilitet.
Figuren viser metasenterets posisjon. En tar som utgangspunkt en loddlinje, vinkelrett på skipets plan, gjennom tyngdepunkt G. Ved krengning trekkes en loddlinje, vinkelrett på vannoverflaten, gjennom oppdriftssenter B. Loddlinjen gjennom G har ved krengning fulgt skipets koordinatsystem, og har derfor fått en vinkel tilsvarende krengningsvinkelen. Der disse to linjene krysser finner man metasenteret, M. Den vertikale avstanden mellom G og M kalles metasenterhøyden, GM. Etter regelverket skal metasenterhøyden aldri være mindre enn 0,15 m på skip. Denne er blant annet viktig for skipets rettende moment.
Metasenterhøyden er bestemmende for skipets stabilitet, altså dets evne til å rette seg opp etter krengning. Den avhenger av skipets konstruksjon og av lastens fordeling i skipet. Stor metasenterhøyde gjør skipet stivere, som gir krappe, korte slingrebevegelser i sjøgang. Med liten metasenterhøyde blir det rankt, bevegelsene blir større, men også langsommere og mindre ubehagelige.
Kommentarer (2)
skrev Tor-Bjørn I. Næss
svarte Arnulf Hagen
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.