Eiendomsskatten for kraftverk er delvis en overskuddsavhengig skatt, hvor grunnlaget for skatten fastsettes med basis i faktisk produksjon og markedsprisen på kraft (samme som for grunnrenteskatten). Men det er gjennomsnittet for de fem siste år som gjelder. Deretter trekkes faktiske driftskostnader (unntatt avskrivning) og eventuelt betalt grunnrenteskatt ifra. Også disse fradragene er gjennomsnitt for de fem siste år.
Når fradragene for driftskostnader og betalt grunnrenteskatt er trukket fra brutto salgsinntekter, får vi kontantstrømmen fra driften. Når kontantstrømmen fra driften divideres med den av departementet fastsatte diskonteringsrenten (4,5 prosent for 2019) står man igjen med nåverdien av kontantstrømmen over uendelig lang tid.
Samtidig må det foretas en nåverdiberegning av fremtidige utskiftningskostnader for driftsmidlene i kraftanlegget. I disse beregningene må det tas hensyn til at forskjellige anleggsmidler (anleggsdeler) har forskjellig avskrivningstid og forskjellig minste gjenværende levetid.
Fremtidige utskiftningskostnader trekkes fra nåverdien av kontantstrømmen over uendelig lang tid og man står da igjen med beregnet formuesverdi, som utgjør selve skattegrunnlaget. Men det er også fastsatt en minimums- og en maksimumsverdi for skattegrunnlaget – som en slags sikkerhetsventil. Minimumsverdien er 0,95 øre/kWh av grunnlaget for naturressursskatten og maksimumsverdien 2,35 øre/kWh.
Skattemessig formuesverdi for inntektsåret gir grunnlaget for eiendomsskatten to år senere. Med andre ord: skattegrunnlaget som er beregnet på basis av driftsresultatet for 2018 vil være grunnlaget for eiendomsskatten som kommunen mottar i 2019.
For rene nettanlegg, det vil si nettanlegg som ikke er en del av kraftverket, er eiendomsskatten helt overskuddsuavhengig. Eiendomsskattegrunnlaget fastsettes ved takster hvor utgangspunktet er nyverdi for anleggene redusert for "slit og elde". For småkraftverk gjelder også en del spesielle beskatningsregler.
Eiendomsskattesatsen både for kraftverk og nettanlegg fastsettes av den enkelte kommune hvor anleggene er lokalisert og kan utgjøre maksimalt 0,7 prosent av skattegrunnlaget. De aller fleste kommuner ligger på den maksimale skattesatsen.
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.