Rortrykk er vannstrømkraften som et skips ror utsettes for.
Faktaboks
- Også kjent som
-
rorkraft
Når et skip er i bevegelse, vil kraften fra vannstrømmen virke på roret. I midtskips stilling er rortrykket forholdsvis lavt. Når roret dreier mot en av sidene, vil trykket øke i takt med mengden vannstrøm som bøyes av.
Vannstrømmen som virker på roret er avhengig av rorets våte areal, skipets fart gjennom vannet, vanndybden som roret arbeider i, og liknende. Den avbøyde vannstrømmen skaper et løft i roret, på samme vis som en foil. Denne løftekraften kalles for dreiekraft, og er kraften som skyver skipets hekk mot babord eller styrbord, og derav endrer fartøyets kurs. I tillegg til dreiekraften dannes det også friksjon mellom roroverflaten og vann under fart, og dette rortrykket kalles for motstand.
Påkjenningene fra rortrykket kan bli svært store, derfor må roret dimensjoneres for dette under bygging. Kreftene fra rortrykket tas opp i rorstammen og rorlagrene.
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.