Tastatur og mus
Av /NTB Scanpix.

Mus er en fysisk styreenhet for markøren (musepekeren) på en dataskjerm. I dag er musen standardutstyr til de fleste datamaskiner med et grafisk brukergrensesnitt. Selv om de aller fleste applikasjoner og systemer er mulig å betjene via tastatur, gjør musen mange av arbeidsoppgavene vesentlig enklere og mer effektive.

Faktaboks

Også kjent som

datamus

Styreenheten kommer i flere ulike varianter. Felles for alle mus er at bevegelsen over bordflaten eller en egen musematte styrer markørens bevegelse på skjermen. Enkelt- eller dobbeltklikk på en av musens knapper utløser handlinger i programvaren. Etter hvert har det utviklet seg standardiserte løsninger for grafiske brukergrensesnitt, som gjør at de fleste programmer følger de samme normer for hvordan musen og musepekeren benyttes. Dette har bidratt til å gjøre datasystemer mer brukervennlige.

Opprinnelse

Mus uten kabel

De aller fleste nye datamusene kommer i dag uten kabel.

Mus uten kabel
Av /Shutterstock.
Joystick
The Arcade Turbo, standard joystick fra det nederlandske firmaet Suzo. The Arcade var en av de mest brukt joystickene på 1980-tallet.
Joystick
Lisens: CC BY SA 3.0

Mus ble oppfunnet av Douglas Engelbart ved Stanford Research Center i 1963 og videreutviklet av Xerox i 1970-årene. Navnet mus kommer av at de første datamusene kunne minne om en levende mus i fasongen, hvor kabelen var halen.

Fra å være rent mekaniske, bruker de fleste mus i dag optisk teknologi eller laserteknologi til å fange opp endringer i posisjon. Slike mus krever ikke spesielle musematter, og er som regel langt mer presise og driftssikre enn de mekaniske. Mange mus kommuniserer trådløst slik at man slipper egen kabel til datamaskinen. Moderne mus er gjerne også utstyrt med et hjul for å skrolle skjermbildet opp og ned.

Mye bruk av mus, samt ergonomisk dårlig utformede mus, kan lede til ergonomiske belastninger. Dette omtales ofte som «musesyke», og er noe mange databrukere lider av.

Alternativer

Touchpad/berøringsflate
Bærbare PC-er utstyres ofte med alternative pekerenheter, som regel i form av en trykkfølsom flate.
Touchpad/berøringsflate
Av /Shutterstock.

Bærbare PC-er utstyres ofte med alternative pekerenheter, som regel i form av en trykkfølsom flate (touchpad) eller en liten pinne nedfelt i tastaturet (styrepinne) for å bevege markøren. Da også med tilhørende knapper i tillegg til selve tastaturet. Tegnebrett er også et godt alternativ for grafisk arbeid.

På håndholdte enheter, slik som nettbrett og mobiler, har berøringsskjermer tatt over for musen. Det er praktisk å slippe frakte med en ekstern enhet til disse, samtidig som berøringsskjermer også er mer intuitive i bruk.

Tidligere var joystick foretrukket for PC-spill, men den senere tid har musen også blitt den vanligste enheten for gaming. Dette kan delvis skyldes at joystick var en enhet man måtte anskaffe i tillegg, samt trene på å bruke, når man alt hadde en mus. I tillegg har musene blitt vesentlig mer presise og responsive ved overgangen til laserteknologi.

Det er også utviklet en rekke alternative utforminger av mus og alternative pekeenketer for å forsøke minimere plagene med musesyke. Blant annet er det utviklet såkalte «to-håndsmus» som består av knapper og hjul i kombinasjon med et tastatur, lagt ut slik at man kan betjene musens funksjoner uten å flytte hendene fra tastaturet.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg