PC, opprinnelig merkebetegnelse på IBMs første enbruker mikrodatamaskin, som ble lansert i 1981 og representerte gjennombruddet for denne typen datateknologi. Med Intels 8088-mikroprosessor og MS-DOS operativsystem fra Microsoft ble IBMs PC raskt en standard for resten av markedet. Forkortelsen PC ble etter hvert en fellesbetegnelse for teknologien som sådan, og brukes i dag nærmest synonymt med personlig datamaskin.

Utviklingen av denne typen datamaskiner har gått meget raskt, med stadig nye og kraftigere prosessorer, mer brukervennlig programvare og utvidet funksjonalitet, ikke minst når det gjelder bruk av multimedia. Fra 1981 og ut 2005 kan det ha vært solgt rundt 1,5 milliarder PC-er verden over, hvorav nærmere halvparten etter 2000.

I første halvpart av 1980-årene var IBM standardsetteren. PC-en var imidlertid blitt lansert som en åpen teknologi, som hvem som helst kunne etterligne, og et raskt voksende antall produsenter av IBM-kompatible maskiner («IBM-kloner») og tilleggsutstyr tok etter hvert betydelige markedsandeler. I 1987 lanserte IBM sin PS/2-familie (Personal System/2), der selskapet avvek fra den opprinnelig «åpne» arkitekturen i et forsøk på å få kontroll over en ny standard. Forsøket mislyktes pga. motstand fra resten av bransjen, som foretrakk å videreføre den åpne PC-standarden.

Etter gjennombruddet for Microsoft Windows (ca. 1990) var det i praksis Microsoft og prosessorprodusenten Intel som kontrollerte PC-utviklingen. Siden 2000 har den mindre prosessorprodusenten AMD markert seg stadig mer.

I mange år holdt Apple stand mot standardarkitekturen med Windows-operativsystem og Intel-prosessorer, med sitt eget operativsystem og prosessorer først fra Motorola, deretter fra et samarbeid med Motorola og IBM (PowerPC). I 2006 gikk Apple over til Intel-prosessorer, men holdt samtidig fast ved sitt eget operativsystem. Linux seiler etter hvert også opp som et stadig mer troverdig alternativ til Windows på vanlige PC-er, mest fordi problemer rundt brukervennlighet, enkel tilkobling av tilleggsutstyr og tilgang til et bredt utvalg programvare langt på vei er løst.

Den voldsomme økningen i PC-salget de senere årene kan føres tilbake til et nesten tilsvarende prisfall, som har gjort maskinene tilgjengelig for stadig flere, også utenom den rike delen av verden. Dette har undergravet satsingen på såkalt tynne klienter, som henter både prosessorkraft, programvare og tjenester fra kraftige maskiner i nettet. Det har også skjerpet priskonkurransen, redusert leverandørenes marginer, og gjort at verdensmarkedet domineres av en håndfull leverandører – Dell, Hewlett-Packard, Lenovo (et kinesisk selskap som kjøpte PC-avdelingen til IBM i 2005), Acer og Fujitsu/Fujitsu Siemens – som står for nær halvparten av det samlede salget.

En typisk norsk forbruker-PC har (2006) innebygd nettverk for kontakt med Internett, stor og flat fargeskjerm, over en halv gigabyte med minne, og diskplass på mange titalls gigabyte. Den er over tusen ganger kraftigere på alle måter enn den opprinnelige PC-en fra 1981, og prisen er redusert med 80 til 90 prosent.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.