Vladimir Tatlin, russisk billedkunstner som debuterte i 1912. Møtet med Picasso i Paris i 1913 ble avgjørende for Tatlins utvikling. Etter hjemkomsten til Russland laget han sitt første malte relieff, inspirert av Picassos kubistiske relieffer. Hans abstrakte relieffer og «kontra-relieffer», hvorav bare to er bevart, opphever den tradisjonelle motsetning mellom skulpturens lukkede form og rommet omkring: Hos Tatlin går rommet og formen over i hverandre. Ved hjelp av de geometriske grunnfigurer skapte han konstruktivt pregede former og var blant de første som eksperimenterte med mobile skulpturer.

Hans mest kjente arbeid er prosjektet Monument over den 3. internasjonale, en 300 m høy konstruksjon som aldri ble utført, og som bare er bevart på fotografier. Omkring 1927 begynte han å arbeide på sitt dristigste prosjekt, som han kalte Letatlin (av russisk letat, 'å fly', og Tatlin). Denne svevende superskulpturen skulle overvinne både tid og rom, sveve fritt som en fugl, helt uten mekanisk hjelp. Tegningene til skulpturen ble utstilt i 1933, men drømmen om Letatlin ble aldri realisert.

Som brukskunstner ledet Tatlin omkring 1930 et keramikkverksted, samtidig som han drev med industridesign (arbeidstøy og møbler).

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.