logo (rettslig vern)

Artikkelstart

Innehaveren av en logo kan være vernet mot at andre bruker den i forbindelse med næringsvirksomhet, for varer eller tjenester, etter reglene i varemerkeloven.

For at innehaveren skal ha slikt vern, må logoen enten være registrert i varemerkeregisteret, eller den må være innarbeidet, det vil si godt kjent som noens særlige kjennetegn.

Betegnelsen 'logo' er ikke brukt i varemerkeloven, men benyttes ofte i fagspråket, som betegnelse på et varemerke i en særpreget grafisk utforming. Det tales ofte også om figurmerker eller kombinerte figur- og ordmerker, i samme betydning.

Hvis en logo er kunstnerisk utformet, med en viss grad av originalitet, kan den også være vernet som åndsverk etter loven om opphavsrett (åndsverkloven).

Les mer i Store norske leksikon

Eksterne lenker

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg