Innehaveren av en logo kan være vernet mot at andre bruker den i forbindelse med næringsvirksomhet, for varer eller tjenester, etter reglene i varemerkeloven. For at innehaveren skal ha slikt vern, må logoen enten være registrert i varemerkeregisteret, eller den må være innarbeidet, dvs. godt kjent som noens særlige kjennetegn. Betegnelsen 'logo' er ikke brukt i varemerkeloven, men benyttes ofte i fagspråket, som betegnelse på et varemerke i en særpreget grafisk utforming. Det tales ofte også om figurmerker eller kombinerte figur- og ordmerker, i samme betydning. Hvis en logo er kunstnerisk utformet, med en viss grad av originalitet, kan den også være vernet som åndsverk etter loven om opphavsrett (åndsverkloven).

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.