En strategi som velges for å gi best mulig konkurransefortrinn i et marked eller markedssegment. Det kalles også generisk strategi. Kostnadslederskap er en strategi som bygger på kostnadseffektivitet, der evnen til å konkurrere på pris anses som konkurransefortrinn, f eks elektrokjeden Elkjøp. Priskonkurranse kan til tider være dominerende i enkelte bransjer som dagligvarehandel og flytransportvirksomhet. Fokuseringsstrategi tar utgangspunkt i spesielle fortrinn knyttet til virksomhet og/eller produkt, og som vektlegger en markedskommunikasjon som skaper og opprettholder logoens eller merkevarens unike verdier (image). I bransjer der det fokuseres på profilerte fortrinn knyttet til varemerker og logoer (som for eksempel merkeklær i konfeksjonsindustrien), kan det være naturlig å fokusere på smale markedssegmenter eller markedsnisjer. Store foretak velger gjerne markedslederstrategier for å oppnå dominerende markedsandeler og kjemper for å forsvare sin posisjon mot foretak som velger utfordrerstrategier (eksempelvis «geriljakrigføring»). Aktører kan også velge fusjoner, oppkjøp og andre former for samarbeid med andre konkurrenter for å oppnå markedsmakt. En av de mest kjente navnene innen konkurransestrategi er Michael Porter. De fleste land som det er naturlig å sammenligne seg med har lover mot misbruk av markedsmakt. Se også konkurranseevne, Konkurransetilsynet og konkurranseutsatt næring.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.