En strategi som velges for å gi best mulig konkurransefortrinn i et marked eller markedssegment. Det kalles også generisk strategi. Kostnadslederskap er en strategi som bygger på kostnadseffektivitet, der evnen til å konkurrere på pris anses som konkurransefortrinn, f eks elektrokjeden Elkjøp. Priskonkurranse kan til tider være dominerende i enkelte bransjer som dagligvarehandel og flytransportvirksomhet. Fokuseringsstrategi tar utgangspunkt i spesielle fortrinn knyttet til virksomhet og/eller produkt, og som vektlegger en markedskommunikasjon som skaper og opprettholder logoens eller merkevarens unike verdier (image). I bransjer der det fokuseres på profilerte fortrinn knyttet til varemerker og logoer (som for eksempel merkeklær i konfeksjonsindustrien), kan det være naturlig å fokusere på smale markedssegmenter eller markedsnisjer. Store foretak velger gjerne markedslederstrategier for å oppnå dominerende markedsandeler og kjemper for å forsvare sin posisjon mot foretak som velger utfordrerstrategier (eksempelvis «geriljakrigføring»). Aktører kan også velge fusjoner, oppkjøp og andre former for samarbeid med andre konkurrenter for å oppnå markedsmakt. En av de mest kjente navnene innen konkurransestrategi er Michael Porter. De fleste land som det er naturlig å sammenligne seg med har lover mot misbruk av markedsmakt. Se også konkurranseevne, Konkurransetilsynet og konkurranseutsatt næring.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål til artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.