Michael Porter, amerikansk professor i bedriftsøkonomi, leder av Institute for Strategy and Competitiveness ved Harvard Business School. Han er kjent for sitt banebrytende forfatterskap på området konkurransestrategi og internasjonal konkurranseevne der blant annet strategisk fokus rettes på vilkår for nasjonale konkurransefortrinn så vel som for de enkelte bedrifters fortrinn i internasjonale markedsarenaer.

Porters strategiske analyser omfatter 1) analyse av «de fem kreftene» som gjør seg gjeldende på en konkurransearena, 2) verdikjedeanalyse, 3) «diamantmodellen» for analyse av nasjoners konkurranseevne i globalt perspektiv samt 4) analyse av klynger (clusters) eller nettverk av bedrifter i regionalt samspill. Bruk av Porters verdikjedeanalyse sammenholdt med analysen av konkurransekreftene i bransjen vil kunne identifisere bedriftens unike fortrinn og derved danne grunnlaget for valg av (generisk) konkurransestrategi. Blant «generiske» strategier finner vi kostnadslederskap (en strategi som bygger på kostnadseffektivitet, der evnen til å konkurrere på pris utgjør et viktig konkurransefortrinn), differensiering og fokusering (med fokus på egne unike fortrinn sett i lys av fremtredende behov i et markedssegment eller nisje. Se konkurransestrategi og markedsstrategi.

Porter har blant annet skrevet Competitive Strategy (1980, norsk utgave: Konkurransestrategi (1987)), Competitive Advantage (1985, norsk utgave: Konkurransefortrinn (1992)), The Competitive Advantage of Nations (1990).

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.