Flysertifikat, offentlig dokument som gir innehaveren rett til å føre luftfartøy i Norge. Utstedes av militære myndigheter (militært flysertifikat, se Luftforsvarets flygeskole) eller av Luftfartstilsynet (sivilt flysertifikat).

Av sivile flysertifikater er det tre kategorier, som alle omfatter selve sertifikatet, gyldig rettighet til å føre angjeldende klasse/type fly eller type helikopter og gyldig legeattest. Den tidligere ordningen med C-sertifikat (trafikkflysertifikat klasse 2) opphørte 1994. A, B og D-sertifikatene er omarbeidet bl.a. for tilpasning til nye europeiske bestemmelser, og ble fra 1. oktober 1996 erstattet av PPL-A (Private Pilot Licence-Aeroplane) og PPL-H (Private Pilot Licence-Helicopter), som gjelder privatflygning og trenger type-/klasserettighet som nevnt ovenfor samt gyldig legeattest. Forutsetter minst 45 timer flytid, aldersgrensen nedad er 17 år og gyldighetstiden 5 år.

CPL–A/H (Commercial Pilot Licence–Aeroplane/Helicopter) er et trafikkflysertifikat som med gyldige rettigheter og legeattest gir innehaveren rett til å tjenestegjøre som fartøysjef i ervervsmessig luftfart på fly sertifisert for 1 flyger, eller som styrmann på alle typer fly i sivil luftfart. Krever grunnleggende utdannelse og minst 200 timer flytid (150 hvis det er snakk om en integrert utdannelse). Aldersgrensen nedad er 18 år og gyldighetstiden 5 år.

ATPL–A/H (Airline Transport Pilot Licence–Aeroplane/Helicopter) er et trafikkflysertifikat som med gyldig type/klasserettighet, gyldig instrumentrettighet og gyldig legeattest (ned til 6 måneders varighet) gir rett til å tjenestegjøre som fartøysjef eller styrmann på alle typer fly innen sivil luftfart. Krever grundig teoretisk utdannelse, minst 1500 timer flytid (hvorav 500 timer i operasjoner med mer enn en flyger, minst 250 timer som fartøysjef, 200 timer navigasjonsflygning, 75 timer instrumenttid og 100 timer mørkeflygning som fartøysjef eller styrmann). Aldersgrensen nedad er 21 år. Visse rettigheter begrenses for sertifikatinnehavere etter fylte 60 år. Frem til fylte 65 år har man f.eks. lov til å være fartøysjef eller styrmann i et fly med to flygere kun hvis den andre piloten er under 60 år.

Det første norske militære flysertifikat ble utstedt til major Fredrik Sejersted (1912/13); Roald Amundsen var den første som fikk sivilt flysertifikat. Den første norske kvinne som fikk sivilt flysertifikat, var Dagny Berger (1927).

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål til artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.