Dramapedagogikk omfatter teateraktiviteter som er tilrettelagt for bestemte undervisningssammenhenger. Teater i skolen har lange tradisjoner tilbake til latinskolene på 1500-tallet og i en større sammenheng det jesuittiske skoleteater på 1600-tallet og senere. Den gang var idealet at elevene skulle lære både å mestre talekunsten og å kunne oppføre seg. Det er idealer som også har gått igjen i senere tiders skoleteater. I Norge ble Landslaget Teater i skolen opprettet 1961 (nå Landslaget Drama i Skolen) med det formålet å arbeide for teaterets plass i skolen. Senere la man mer vekt på det å lære av de prosessene man deltar i, ikke bare lage teater for å skape produkter. Prosessen ble fremhevet, og det var inspirert av forskjellige bevegelser i USA og Storbritannia, bl.a. den amerikanske pedagogen John Deweys ideer. Siden har man igjen orientert seg mot det estetiske aspektet ved teateret.

I 1971 ble det opprettet et årskurs i drama på lærerhøyskolen i Bergen som den første. Ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet i Trondheim og flere høyskoler er det undervisningstilbud i både dramapedagogikkens teori og praksis. I grunnskolen inngår drama som arbeidsmåte i flere fag og forutsetter tverrfaglig undervisning i fag som norsk, samfunnsfag, musikk og kroppsøving. I videregående opplæring er det studieretning for musikk, dans og drama. Tre år i studieretningen gir studiekompetanse og mulighet til å søke høyere utdanning i dramafaget.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål til artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.