Dramapedagogikk omfatter teateraktiviteter som er tilrettelagt for bestemte undervisningssammenhenger. Teater i skolen har lange tradisjoner tilbake til latinskolene på 1500-tallet og i en større sammenheng det jesuittiske skoleteater på 1600-tallet og senere. Den gang var idealet at elevene skulle lære både å mestre talekunsten og å kunne oppføre seg. Det er idealer som også har gått igjen i senere tiders skoleteater. I Norge ble Landslaget Teater i skolen opprettet 1961 (nå Landslaget Drama i Skolen) med det formålet å arbeide for teaterets plass i skolen. Senere la man mer vekt på det å lære av de prosessene man deltar i, ikke bare lage teater for å skape produkter. Prosessen ble fremhevet, og det var inspirert av forskjellige bevegelser i USA og Storbritannia, bl.a. den amerikanske pedagogen John Deweys ideer. Siden har man igjen orientert seg mot det estetiske aspektet ved teateret.

I 1971 ble det opprettet et årskurs i drama på lærerhøyskolen i Bergen som den første. Ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet i Trondheim og flere høyskoler er det undervisningstilbud i både dramapedagogikkens teori og praksis. I grunnskolen inngår drama som arbeidsmåte i flere fag og forutsetter tverrfaglig undervisning i fag som norsk, samfunnsfag, musikk og kroppsøving. I videregående opplæring er det studieretning for musikk, dans og drama. Tre år i studieretningen gir studiekompetanse og mulighet til å søke høyere utdanning i dramafaget.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.