Bunnstoff
Denne turseileren på rundt ni tonn har 30-50% av vekten i kjølen. Nederst er det en bulb med ekstra masse.
Bunnstoff
Lisens: CC BY NC SA 3.0

Ballastkjøl er en kjøl som er laget ekstra tung for å styrke egenskapene til seilbåter.

Faktaboks

Etymologi

første ledd av nedertysk ballast, 'tom, bart skip'

For alle seilbåter er det ønskelig med lavest mulig felles tyngdepunkt. For å oppnå dette plasseres ballasten i båtens kjøl, det vil si kjølen lages i et tungt materiale som eksempelvis jern. Ofte har denne en torpedoliknende bulb nederst, for på denne måte å senke tyngdepunktet maksimalt. For en turseiler er det vanlig at ballastkjølen utgjør mellom 30-50 prosent av fartøyets vekt, for regattabåter 50-70 prosent.

Kjølen virker som en motvekt mot vindkreftene som virker på seilene og vender båten over til siden. Desto større vindtrykk og krenging, desto mer motvekt gir ballastkjølen. En slik kjøl og konstruksjon kan også hjelpe en båt med å rulle tilbake, hvis den har havnet opp ned i vannet.

En ballastkjøl kan også skape en båt som er tung å manøvrere, i tillegg øker faren for at kjølen løsner hvis den er for tung, med påfølgende problematikk. Motvekten fra kjølen kan også føre til at seilbåten ikke krenger nok ut fra vindforholdene, og seilene vil stå mer på tvers av vindretningen. Dette kan føre til skader på riggen.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg