Skeidar

Møbelkjeden Skeidar har rundt 50 varehus over hele Norge, her i Kristiansand.
Skeidar, Kristiansand
Av .

Skeidar er en norsk kjede av møbelforretninger med nærmere 50 varehus over hele landet og en omsetning på cirka 2,1 milliarder kroner (2016). Eierselskapet SkeidarLiving Group er familieeid, med Andresen-familien som dominerende eier. Etter fusjonen mellom Skeidar og møbelkjeden Living i 2012 var SkeidarLiving Group blant landets største møbelkjeder målt etter omsetning.

Historikk

Skeidar omsatte i 2016 møbler for over to milliarder kroner.
Skeidar, Bjørkelangen
Av .

Skeidar strekker sin historie tilbake til 1912 da Adolf Andresen åpnet et møbelsnekkerverksted i Ski utenfor Oslo. Sønnen Erik og hans kone Erna overtok virksomheten og åpnet i 1964 et eget utsalg.

I 1984 ble utsalget erstattet av et større varehus, også dette lokalisert i Ski. Fra da av har kjeden vokst jevnt og trutt. I 1997 innledet Skeidar og kjeden Det norske Møbelsenter (DnM) samarbeid om etablering av et felles innkjøp- og engrosselskap, Skeidar DnM Engros. DnM var eid av samvirkelagenes fellesorganisasjon NKL, senere bedre kjent under navnet Coop Norge. Samarbeidet ble gradvis utvidet og de to selskapene ble i en periode drevet innenfor rammene av et felles konsern. Både DnM og Skeidar slet med svake resultater, og i 2001 besluttet NKL å trekke seg ut av samarbeidet. Resultatet var blant annet at Skeidar overtok 16 av DnMs eksisterende varehus.

I 2012 slo Skeidar seg sammen med møbelkjeden Living og tok da navnet SkeidarLiving Group. Varehusene fortsatte imidlertid å drive under merkenavnet Skeidar. Sommeren 2013 tok fjerdegenerasjon i familien Andresen, den tidligere profilerte landslagsspilleren i fotball Martin Andresen over som konsernsjef. I kjølvannet av fusjonen med Living var selskapet kommet opp i betydelige likviditetsproblemer, og flere varehus ble solgt. I 2014 ble alle Living-varehusene omprofilert til Skeidar som et ledd i en omfattende rasjonalisering av selskapet.

Les mer i Store norske leksikon

Ekstern lenke

Litteratur

  • Ekberg, Espen og Jon Vatnaland (2003), Visjonen som brast : Forbrukersamvirkets møbelsatsing 1993–2001, Institutt for samfunnsforskning.

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg