Agglomerasjon, begrep som  brukes i samfunnsøkonomien for å beskrive de fordelene bedrifter og konsumenter har av å være lokalisert nær hverandre.

Graden av agglomerasjon forteller noe om størrelsen på den økonomiske aktiviteten i et område og hvordan denne blir påvirket av den økonomiske aktiviteten i nærliggende områder.

Den gjensidige økonomiske påvirkningen mellom områder blir gjerne omtalt som agglomerasjonsimpulser.

Agglomerasjonsimpulsene endres ved endringer i samfunnet. For eksempel vil bedre vei føre til økt agglomerasjonsimpuls ved at reisetiden til omkringliggende steder blir mindre. Dermed blir kostnadene ved samhandling mellom stedene også redusert.

For å måle graden av agglomerasjon er det utviklet en rekke agglomerasjonsindekser.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.