Agglomerasjon er et begrep som brukes i samfunnsøkonomien for å beskrive de fordelene bedrifter og konsumenter har av å være lokalisert nær hverandre.

Graden av agglomerasjon forteller noe om størrelsen på den økonomiske aktiviteten i et område og hvordan denne blir påvirket av den økonomiske aktiviteten i nærliggende områder.

Den gjensidige økonomiske påvirkningen mellom områder blir gjerne omtalt som agglomerasjonsimpulser.

Agglomerasjonsimpulsene endres ved endringer i samfunnet. For eksempel vil bedre veier føre til økt agglomerasjonsimpuls ved at reisetiden til omkringliggende steder blir mindre. Dermed blir kostnadene ved samhandling mellom stedene også redusert.

For å måle graden av agglomerasjon er det utviklet en rekke agglomerasjonsindekser.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg