Wilhelm Marstrand, dansk maler, ble 1826 elev av C. W. Eckersberg og malte københavnske gatescener. Han mottok avgjørende inntrykk under opphold i Italia i 1836–40 og i 1845–48. Han studerte i München i 1840–41.

Marstrand slo igjennom med sine livlig fortalte scener fra Holbergs komedier. Med Per Degns disput med Erasmus ble han i 1843 opptatt ved Kunstakademiet, der han fra 1848 var professor, i 1853–59 og i 1863–73 direktør. Hans italienske bilder innledes med St. Antoniusfesten, Romersk osteria (1838) og Oktoberfesten (1839), romerske folkelivsscener fulle av larmende lystighet. Et nordisk motstykke danner det store, menneskevrimlende Kirkeferd på Siljansjøen i Dalarne (1851–53).

Fra senere år stammer store religiøse komposisjoner som Kristus i Emmaus (1858) og den Veronese-pregede Den store nadverd (1869). Han malte også historiske emner som Christian IV på Trefoldigheden i Christian 4s kapell i Roskilde domkirke (1864–66) og Københavns universitets innvielse i universitetets festsal (1870–71), dessuten atskillige portretter. Hans skisser kan ha fine maleriske kvaliteter, særlig de fra Venezia 1853–54. Sin styrke har han i fantasiens rikdom, og i sine utallige tegninger i en djerv, noe grovkornet skikkelsedannende evne med smak for det burleske og satiriske. Nasjonalmuseet/Nasjonalgalleriet i Oslo eier portrett av Frederik Carl Eide (1832).

  • Valentiner, Gitte: Wilhelm Marstrand : scenebilleder, 1992, isbn 87-00-04517-9, Finn boken

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.