Wilhelm Marstrand, dansk maler, ble 1826 elev av C. W. Eckersberg og malte københavnske gatescener. Han mottok avgjørende inntrykk under opphold i Italia i 1836–40 og i 1845–48. Han studerte i München i 1840–41.

Marstrand slo igjennom med sine livlig fortalte scener fra Holbergs komedier. Med Per Degns disput med Erasmus ble han i 1843 opptatt ved Kunstakademiet, der han fra 1848 var professor, i 1853–59 og i 1863–73 direktør. Hans italienske bilder innledes med St. Antoniusfesten, Romersk osteria (1838) og Oktoberfesten (1839), romerske folkelivsscener fulle av larmende lystighet. Et nordisk motstykke danner det store, menneskevrimlende Kirkeferd på Siljansjøen i Dalarne (1851–53).

Fra senere år stammer store religiøse komposisjoner som Kristus i Emmaus (1858) og den Veronese-pregede Den store nadverd (1869). Han malte også historiske emner som Christian IV på Trefoldigheden i Christian 4s kapell i Roskilde domkirke (1864–66) og Københavns universitets innvielse i universitetets festsal (1870–71), dessuten atskillige portretter. Hans skisser kan ha fine maleriske kvaliteter, særlig de fra Venezia 1853–54. Sin styrke har han i fantasiens rikdom, og i sine utallige tegninger i en djerv, noe grovkornet skikkelsedannende evne med smak for det burleske og satiriske. Nasjonalmuseet/Nasjonalgalleriet i Oslo eier portrett av Frederik Carl Eide (1832).

  • Valentiner, Gitte: Wilhelm Marstrand : scenebilleder, 1992, isbn 87-00-04517-9, Finn boken

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.