Sikorsky S-43 var et amerikansk tomotors amfibiefly.
Sikorsky S-43 fløy første gang 1. juni 1935, og ble tatt i bruk fra 1936. I alt ble 53 Sikorsky S-43 produsert, den største brukeren var Pan American.
Sikorsky S-43 var et amerikansk tomotors amfibiefly.
Sikorsky S-43 fløy første gang 1. juni 1935, og ble tatt i bruk fra 1936. I alt ble 53 Sikorsky S-43 produsert, den største brukeren var Pan American.
Det Norske Luftfartselskap kjøpte i 1936 en Sikorsky S-43 i forbindelse med et planlagt samarbeid med Pan American om en rute mellom Bergen og New York fra sommeren 1936, hvor Det Norske Luftfartselskap skulle fly strekningen mellom Bergen og Reykjavik, og Pan American mellom Reykjavik og New York, men Pan American trakk seg før ruten startet.
Utover prøveruter og enkelte flyturer ble flyet bare brukt regelmessig på en rute mellom Oslo og Stockholm fra 21. juni til 28. august 1937, men med liten lønnsomhet på grunn av for få passasjerer, angivelig på grunn av for høy pris, etter omkring 70 flygninger hadde ruten kun hatt 272 passasjerer. Prisen for en billett var satt av svenske myndigheter til 95 svenske kroner, tilsvarende 3698 norske kroner i 2021, mens Det norske Luftfartselskap ønsket en pris på 80 norske kroner, tilsvarende 3025 kroner i 2021.
Problemer med å finne egnede ruter for flyet førte til at Det Norske Luftfartselskap solgte det videre til et fransk selskap i 1938. Flyet hadde mens det var eid av Det Norske Luftfartselskap navnet Valkyrien.
Sikorsky S-43 var utstyrt med to Pratt & Whitney nisylindrede stjernemotorer, hver med en ytelse på 750 hestekrefter. Flyet hadde kapasitet for opptil 18 passasjerer.
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.