Shwan Dler Qaradaki har sin utdannelse fra Suleimani Institute of Fine Arts (1991–1997), Nordisk Institutt for Scene og Studio (NISS) i Oslo (2002–2004), og Kunsthøgskolen i Oslo (2004–2009). Han startet sitt virke som klassisk tegner og maler, men beveget seg i retning eksperimentelle uttrykk ved bruk av video, etter årene på NISS og Kunsthøgskolen i Oslo.
Sentralt i Qaradakis kunstneriske produksjon står hans personlige erfaringer knyttet til det å være flyktning, tilhørighet i et flerkulturelt samfunn og hva det vil si å være norsk. I videoene Salte Kyss I, II og III kombinerer han frihåndstegninger med maleri, lydbilder, musikk og manipulerte fotografier. Filmene som handler om hans flukt fra det irakiske Kurdistan og til Norge, har turnert med Den kulturelle skolesekken samt blitt vist på forskjellige gallerier.
Qaradaki har et sterkt samfunnsengasjement, og tar ofte opp problemstillinger knyttet til asylpolitikk, samfunnsdebatt og religiøs praksis. Et eksempel på dette er installasjonen The Golden Wish som ble utstilt på Interkulturelt museum i Oslo i 2020. Verket er en kommentar til de såkalte «smykkelovene» som den danske regjeringen innførte i 2016, hvor myndighetene kan frata flyktninger smykker og verdisaker for å finansiere oppholdet deres i Danmark. Qaradaki reiste til flyktningleiren Arbat i irakiske Kurdistan, og samlet inn gull fra flyktningene som befant seg der. Dette brukte han som grunnlag for installasjonene, videoene og tegningene i utstillingen på museet.
Qaradaki har flere ganger blitt omtalt i norske aviser i forbindelse med kunstneriske utspill som har skapt debatt.
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.