Interkulturelt museum er et migrasjonsmuseum som ble startet i 1990 av Bente Guro Møller. Museet arbeider for å samle, bevare og formidle nye minoriteters innvandrings – og etableringshistorie i Norge.

IKM ble konsolidert med Oslo bymuseum og Teatermuseet i 2006, og har siden vært en avdeling under stiftelsen Oslo Museum. Siden 1994 har museet holdt til i Tøyenbekken 5 på Grønland i Oslo.

Museet arbeider etter prinsippet «ikke om meg, uten med meg», som betyr at grupper eller individer som tematiseres i utstillinger selv skal øve reell innflytelse på form og innhold. 

Interkulturelt Museum holder til i Grønland Kulturstasjon. Bygningen ble oppført mellom 1900 og 1902 og ble brukt som politistasjon fram til 1978. Da politiet flyttet inn i sitt nye bygg i Botsparken, overtok kommunen den gamle politistasjonen. IKM flyttet inn i 1994. I 1999 ble de tidligere arrestcellene gjort om til utstillingsarealer. Foruten museet rommer bygget også Oslo musikk- og kulturskole. 

Cellefløyene i første og andre etasje rommer kulturhistoriske utstillinger knyttet til nyere innvandringshistorie og kulturelle endringer i det norske samfunnet. Museet har også et eget galleri for samtidskunst (Galleri IKM), forbeholdt kunstnere som fokuserer på globalitet og flerkultur eller selv har innvandrerbakgrunn. IKM arrangerer byvandringer på Grønland, og har flere vandreutstillinger på reise rundt i landet.

For sitt arbeid ble IKM nominert til European Museum Award i 2003 og 2015, og kåret til «Årets museum» av Museumsforbundet i 2006. I komiteens begrunnelse fremheves IKMs innsats for «... hvordan det moderne og flerkulturelle Norge skal forstå sin egen historie og finne rollen sin i møtet med andre kulturer og det internasjonale arbeidet».

  • Bettum, A. (2007). Våre hellige rom: seks religioner på vandring. Oslo Museum og Kontur media.
  • Einarsen, H. P. (2005). Mellom undring og kamparenaer - museer og den flerkulturelle virkeligheten. Oslo: ABM-utvikling.
  • Einarsen, H. P. (2006). Fra politistasjon til kulturstasjon : Tøyenbekken 5 gjennom 104 år. Fremtid for fortiden 3/4 2006, 8-11.
  • Enerstvedt, Å. (2005). "Norsk i hundre". Museumsnytt 53 (5/6), 38-39.
  • Engebrigtsen, A., Wennberg, D., & Özcan, G. (2015). Norvegiska romá - norske sigøynere - ett folk, mange stemmer: Oslo Museum.
  • Møller, B. G., & Einarsen, H. P. (2008). As in a mirror. In K. Goodknow & H. Akman (Eds.), Scandinavian museums and cultural diversity (pp. 140-145). Oxford: Museum of London and Berghahn Books.
  • Møller, B. G. (2006). Fryd for det flerkulturelle Norge! Museumsnytt 54 (5-6), 42-44.
  • Møller, B. G., Rekdal, P. B., Olsen, L. A., & Hølmebakk, M. (1995?). "Likhet i forskjellene" - Alternative innfallsvinkler til museumsformidling. Oslo: Internasjonalt kultursenter og museum.
  • Naguib, S.-A. (2013a). La politique de la diversité dans un musée sans collection, l'Interkulturelt Museum d'Oslo. In D. Chevallier (Ed.), Métamorphoses des musées de société (pp. 105-110 ): La Documentation française.
  • Naguib, S.-A. (2013b). Museums, Diasporas and the Sustainability of Intangible Cultural Heritage. Sustainability 2013 (5), 2178-2190.
  • Rashidi, I. H. (2015). Norvegiska Roma - Norske sigøynere. Oslo Museum (Interkulturelt Museum) 2014-16. Nordisk museologi (1), 142-148.
  • Thorbjørnsrud, B. (2008). Utstillingsanmeldelse – en viktig og sympatisk utstilling. Tidsskrift for kulturforskning 7 (2), 55-61.
  • Varutti, M. (2011). Gradients of alterity. Museums and the negotiation of cultural difference in contemporary Norway. Arv - Nordic Yearbook of Folklore 67, 13-36.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.