Robert Browning og Elizabeth Barrett Browning

Gyldendal Norsk Forlag. begrenset

Robert Browning, britisk dikter. Til å begynne med var han sterkt påvirket av Shelley, f.eks. i Pauline, a Fragment of a Confession (1833). Alt her viser han sin store psykologiske innsikt og interesse, som er et gjennomgående trekk ved all hans diktning og ble bestemmende for hans form, den dramatiske monolog. Etter Paracelsus (1835) og Bells and Pomegranates (1841–46), som bl.a. inneholder en utsøkt liten samling av lyrisk-dramatiske scener, Pippa Passes, når hans kunst sitt høydepunkt med Men and Women (1855), Dramatis Personae (1864) og The Ring and the Book (1868–69), hvor han lar tolv forskjellige personer berette om en italiensk mordsak fra 1500-tallet.

Browning var en dyptloddende menneskekjenner med en viss forkjærlighet for kriminelle og moralsk forkvaklede typer. I religiøse spørsmål var han en skeptiker; hans egne følelser og intuisjoner var for ham grunnlag nok for en optimistisk livsfilosofi, der kjærligheten stod som den største og mest sentrale verdi. Han giftet seg 1846 med den seks år eldre og svakelige Elizabeth Barrett. Da hennes far bestemt satte seg imot at hans datter skulle gifte seg, fikk giftermålet karakter av en romantisk bortførelse.

Sine siste år levde Browning i London; til hans arbeider fra denne perioden hører Dramatic Idylls (1879–80) og Asolando (1889). En varm menneskelighet preger hele hans verk. Hans vitalitet og produktivitet er overstrømmende, og det merkes også i hans form og stil, som stundom kan være skjødesløs, men likevel alltid fengslende.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål til artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.