Pierre Bonnard, fransk maler og grafiker, regnes blant Frankrikes betydeligste kunstnere på 1900-tallet. I motsetning til Matisse og Picasso grep han ikke direkte inn i kunstutviklingen, men står likevel i første rekke på grunn av sine rene og fullt utviklede maleriske verdier.

Hans maleri er preget av en gjennomarbeidet harmoni i de tidligere aktstudier og solfylt ro i de senere hageinteriører. Som kolorist var han en sjelden begavelse, fargene er ofte ornamentalt benyttet, koloritten blond og satt sammen på den mest raffinerte måte.

Bonnard fikk en kort tid utdannelse ved Académie Jullian, der han blant andre ble kjent med Maurice Denis, Paul Sérusier og Edouard Vuillard, og hørte til den Gauguin-påvirkede Nabisgruppen. Hans tidlige bilder er preget av denne gruppens karakteristiske cloisonnisme, skillevegg-teknikk, med vekten på fast kontur og flate. Med 1890-årenes interesse for dekorativ kunst kastet han seg også over slike oppgaver, og utførte tegninger til møbler, skjermbrett, bøker, og dyrket 1890-årenes egen kunstart, plakaten.

På begynnelsen av 1900-tallet malte han en rekke akter, som ikke alltid er anatomisk sikre, men koloristisk helt overlegne, hvor han legger hele sin følsomhet for toner og overganger for dagen. Han ble etter hvert friere i penselføringen og koloritten, og skapte en lang rekke blomsterbilder, hageinteriører, stilleben og akter. Malte til sine tider rene fantasilandskaper, der naturformene var fullstendig oppløst til fordel for lysende fargevisjoner. Han var også en fremragende grafiker og laget blant annet fargelitografiserien Quelques aspects de la vie de Paris (1895), foruten bokillustrasjoner i litografi, etsning og tresnitt, deriblant Peter Nansens Maria, André Gides Prometheus, Paul Verlaines Parallèlement og Octave Mirbeaus Dingo. Representert i Nasjonalgalleriet i Oslo med to bilder.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål til artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.