Nasjonalt klageorgan for helsetjenesten

Artikkelstart

Nasjonalt klageorgan for helsetjenesten (Helseklage) er et statlig organ som behandler klager i helse- og omsorgssektoren. Helseklage behandler saker både fra pasienter, ansatte og andre som vil klage på behandling eller sakshåndtering i denne sektoren. I forbindelse med rettssaker hvor staten er saksøkt, er det Helseklage som fører saken i retten på vegne av staten.

Organet ble opprettet i 2016 og fungerer som sekretariat for en rekke nemnder som til slutt avgjør klagesakene: Pasientskadenemnda, Klagenemnda for behandling i utlandet, Preimplantasjonsdiagonostikknemnda, Apotekklagenemnda og Statens helsepersonellnemnd.

Helseklage er administrativt og politisk underlagt Helse- og omsorgsdepartementet.

Helseklage behandler klager på i alt tolv offentlige behandlingsinstitusjoner, deriblant alle de regionale helseforetakene. Helseklage har omkring 150 ansatte, og de fleste er jurister. Hovedkontoret ligger i Bergen.

Rose-Marie Christiansen er direktør fra 2016.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg