Nasjonalt klageorgan for helsetjenesten (Helseklage) er et statlig organ som behandler klager i helse- og omsorgssektoren. Helseklage behandler saker både fra pasienter, ansatte og andre som vil klage på behandling eller sakshåndtering i denne sektoren. I forbindelse med rettssaker hvor staten er saksøkt, er det Helseklage som fører saken i retten på vegne av staten.
Organet ble opprettet i 2016 og fungerer som sekretariat for en rekke nemnder som til slutt avgjør klagesakene: Pasientskadenemnda, Klagenemnda for behandling i utlandet, Preimplantasjonsdiagonostikknemnda, Apotekklagenemnda og Statens helsepersonellnemnd.
Helseklage er administrativt og politisk underlagt Helse- og omsorgsdepartementet.
Helseklage behandler klager på i alt tolv offentlige behandlingsinstitusjoner, deriblant alle de regionale helseforetakene. Helseklage har omkring 150 ansatte, og de fleste er jurister. Hovedkontoret ligger i Bergen.
Anita Giæver Hansen er direktør fra 2021.
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.