Naja Marie Aidt, dansk forfatter, født i Grønland. Aidt har mottatt flere priser for sine dikt- og novellesamlinger, blant annet den danske Kritikerprisen i 2006 og Nordisk råds litteraturpris i 2008, som hun begge fikk for novellesamlingen Bavian. Forfatterskapet tematiserer det enkelte menneskes plass mellom hverdagens relasjoner og sosiale krav, men også drømmen om å bryte med forventninger og idealforstillinger.

Naja Marie Aidt har dessuten skrevet flere skuespill, sangtekster, filmmanuskripter og barnebøker.

Aidt debuterte i 1991 med diktsamlingen Så længe jeg er ung, som sammen med de to senere samlinger Et vanskeligt møde (1992) og Det tredje landskab (1994) kretser rundt kjærligheten og det mulige tapet av kjærlighetsobjektet, om drømmen om familielivet og om samspillet mellom foreldre og barn. Det er alle temaer, som blir sett fra familielivets randsoner, hvor virkelighet og drøm eller mareritt blander seg.

I novellesamlingen Vandmærket (1993) beskriver Aidt livet i tilværelsens grenseland, hvor eksempelvis sorg eller psykisk skrøpelighet fører ut i et moralsk ingenmannsland. Aidt skriver imidlertid uten fordømmelse eller heroisering; i stedet forsøker hun nøkternt å beskrive de kompliserte følelser og opplevelser. Sammen med novellesamlingen Tilgang (1995) plasserer de to bøker Aidt sentralt i 1990-tallets danske minimalisme, sammen med blandt andre Helle Helle, Christina Hesselholdt og Solvej Balle. De har alle forskjellige tilnærminger, og hos Aidt er fokuset lagt på hverdagsrealisme og eksistensen mellom det ytre samfunnets rigide normer og et poetisk indre liv.

Prosadiktsamlingen Huset overfor (1996) har større fokus på språklig eksperimentering og nærmer seg systemdiktningen i beskrivelse av kjærlighetstap og den nye livserkjennelsen som vokser ut av denne erfaringen. Familielivet som ble beskrevet i de tidligere samlingene er oppløst, og nå utforsker Aidt de sammenfiltrede følelsene av avmakt og en ny begynnelse.

Kvinnens rolle og posisjon hadde en viktig rolle i de første bøkene, men får en enda mer sentral rolle i den neste diktsamling, Rejse for en fremmed (1999), hvor dronningen av Castilla på 1500-tallet, ‘gale Johanna’, er i sentrum for diktene. I samtiden ble hun erklært gal, men Aidts diktning betviler denne diagnosen og åpner i stedet for en tvetydig erfaring av uvisshet og smertelig desperasjon. For Aidt blir spørsmålet om galskap en betydningsfull kvinnelig problematikk, hvor «forbudte» og ytredefinerte følelser må generobres og motbevises.

Aidts neste bok, Balladen om Bianca (2002) faldt uten for alle genrebetegnelser. Sammen med grafikeren Kim Lykkes oppsetning og fotografier er Aidts dikt og prosatekster fortellingen om den gåtefulle Bianca, som beskrives igjennom naboers erindringer om henne. Tilsammen danner de en kjærlighetserklæring til livet på kanten av samfunnet.

Novellesamlingen Bavian (2006, norsk 2008) ble Aidts store gjennombrudd. Hun fikk den høythengende danske Kritikerprisen (2016) og Nordisk Råds litteraturpris (2018) for samlingen, som samler temaer fra hele forfatterskapet: det truende kaos under hverdagens overflate, menneskets skrøpelige mentale sunnhet og det dramatiske høydepunkt, som kan endre et liv. Her kan en handletur i et supermarked eller en bryllupsreise til Grækenland være begynnelsen på et sammenbrudd. Aidts kjølige og distanserte realisme åpner på denne måten for livets fortrengte angst og avmakt.

I digtsamlingen Poesibog (2008) behandler Aidt sin barndom på 1970-tallets Grønland. Her skriver hun om kollektiver og om foreldrenes skilsmisse. Denne tematisering av Aidts biografi fortsetter i neste diktsamling, Alting blinker (2009), som fører tiden frem til samtiden, hvor Aidt har flyttet til New York. Her møter hun og hennes barn en helt ny hverdag, som setter alt det gamle i perspektiv.

Aidts første roman, Sten saks papir (2012, norsk 2013), er en fortelling om personlig undergang. Farens død og konens ønske om et barn får livet til hovedpersonen Thomas til å falde fra hverandre. Den historie krysses av en kriminalhistorie, hvor farens tidligere liv som kriminell innhenter Thomas’ liv.

Med de to kritikerroste bøker Frit flet (2014), som Aidt skrev i samarbeid med forfattene Mette Moestrup og Line Knutzon, og gjennom OMINA (2016), skrevet i samarbejde med Mette Moestrup, gjenoppfinner Aidt og hennes medforfattere 1970-tallets collagebøker. I Frit flet analyserer de tre forfattere spørsmål om kjønn, kropp, identitet og rase gjennom digt, brev, fotografier og sanger. OMINA fortsetter samme tematikker gjennom langdikt, som vever de to stemmer sammen, med et felles grunnelement i varslet, omen, som både en fremtidsdrøm og en advarsel om kommende tider.

Udgangpunkt for den kritikerroste Har døden taget noget fra dig så giv det tilbage (2017, norsk 2018) er Aidts søns død. Diktene og prosatekstene i boken samler seg om beskrivelser av sorgen og det voldsomme tapet, som det nesten er umulig å beskrive eller finde vei igjennom. Her får angsten og redselen et språk, som aldri blir terapeutisk eller dulmende, men uforsonlig og klartseende.

  • Så længe jeg er ung (1991)
  • Et vanskeligt møde (1992)
  • Vandmærket (1993)
  • Det tredje landskab (1994)
  • Tilgang (1995)
  • Huset overfor (1995)
  • Rejse for en fremmed (1999)
  • Balladen om Bianca (2002)
  • Bavian (2006) – Utgitt på norsk som Bavian: noveller (2008), oversatt av Knut Johansen.
  • Poesibog (2008)
  • Alting Blinker (2009)
  • Sten saks papir (2012) – Utgitt på norsk som Stein, saks, papir (2013), oversatt av Trude Marstein.
  • Frit flet (2014), sammen med Mette Moestrup og Line Knutzon.
  • OMINA (2016), sammen med Mette Moestrup.
  • Har døden taget noget fra dig så giv det tilbage (2017) – Utgitt på norsk om Har døden tatt noe fra deg så gi det tilbake (2018), oversatt av Trude Marstein.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.