Minecraft er et sandkassespill utgitt 18. november 2011 av det svenske spillstudioet Mojang, som også utviklet spillet. Spillet ble først utgitt til PC, men har senere blitt utgitt  til håndholdte plattformer og Xbox 360.

I Minecraft blir spilleren plassert i en unik verden som er ulik hver gang man starter et nytt spill. Verdenen er bygd opp av klosser, og man kan selv samle disse klossene og bruke dem til å lage redskaper, bygninger og andre konstruksjoner. Minecraft er blitt et veldig populært spill, og kan spilles med andre gjennom en flerspillerdel.

Det vanlig at man begynner spillet med å samle grunnleggende materialer som tre og stein for å kunne lage enkle redskaper som økser og hakker. Ulike typer klosser gir spilleren ulike typer mineraler med spesifikke egenskaper. Enkelte av disse klossene kan kun samles med spesifikke redskaper. Noen av mineralene kan brukes til å lage mer effektivt utstyr, mens andre kan brukes til å generere kraft.

Mange foretrekker å spille Minecraft som et rent byggespill. Men man kan også velge å spille med ulike datastyrte monstre som kan skade både spillere og byggverk. I så fall er det også et mål å overleve, selv om de aller fleste hovedsakelig spiller for å bygge.

Minecraft ble opprinnelig utviklet av den svenske programmereren Marcus "Notch" Persson. Han ga først ut spillet for offentligheten 17. mai 2009, mens det fortsatt var under utvikling. Det var mulig å kjøpe spillet under utviklingsprosessen, og deretter få gratis oppdateringer etterhvert som det ble utviklet videre. Spillet ble raskt populært, og september 2010 startet Persson spillstudioet Mojang Specifications for å kunne få ansatte til å hjelpe ham med utviklingen. 12. januar 2011 hadde Minecraft solgt over én million eksemplarer, før det i det hele tatt var lansert. I juni 2016 hadde det solgt til sammen over 100 millioner eksemplarer på PC, spillkonsoller, og mobile plattformer. I september 2014 ble Minecraft og Mojang ble kjøpt av Microsoft for 2,5 milliarder dollar.

Etter lanseringen av Minecraft har det blitt svært populært for spillutviklere å finansiere utviklingsprosessen til et spill ved å la spillerne betale på forhånd, lenge før spillet kommer ut. Dette har latt utviklerne lage flere eksperimentelle spill med en smalere appell enn de fleste investorer og utgivere vanligvis ønsker, og har ført til at utviklerne i større grad får beholde sin uavhengighet. Måten Minecraft ble finansiert på kan sees på som en forløper til denne finansieringsmodellen.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

21. november 2014 skrev Mikkel Bjerkan

Hadde vært fint om dere skrev om hvor mange ting som egentelig skulle ha vært i spillet eller som ble byttet ut med andre ting. Sånt som at det egentelig skulle være tannhjul, men at det ble byttet med redstone.

1. april 2016 svarte Mari Paus

Hei! Takk for kommentaren, beklager at den har blitt liggende ubesvart. Dette er nok litt for detaljert informasjon for en leksikonartikkel. Med vennlig hilsen Mari Paus

2. mars 2016 skrev Ulrik Storvik

Kunne dere skrive hvorfor det ble så populært? mvh Ulrk

8. september 2016 svarte Adrian Holm

Hei! Takk for ditt innspill. Minecraft har utviklet seg en del siden denne artikkelen ble skrevet, så jeg skal se nærmere på muligheten for å oppdatere den med mer informasjon, og kanskje også en liten analyse av hvorfor spillet er blitt så populært.

29. september 2016 skrev Tor Espen S. Ovesen

Fin artikkel, ikke helt oppdatert da, mam burde vurdere å skrive noe om f.eks antall kopier solgt, og hvem som eier spillet i dag

29. september 2016 svarte Adrian Holm

Takk for innspillet! Artikkelen er nå oppdatert med denne informasjonen.

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.