Minecraft

Skjermbilde av Minecraft
.
Lisens: CC BY SA 3.0

Minecraft er et dataspill som foregår i en verden som er bygd opp av kuber. Spilleren kan samle disse kubene og bruke dem til å lage redskaper, bygninger og andre konstruksjoner. Hver gang man starter et nytt spill, blir man plassert i en unik verden som er ulik hver gang. Minecraft er blitt et veldig populært spill, og kan spilles med andre gjennom en flerspillerdel.

Spillet ble utgitt 18. november 2011 av det svenske spillstudioet Mojang, som også utviklet spillet. Det ble først utgitt til PC, men har senere blitt utgitt til håndholdte plattformer og til flere stasjonære spillkonsoller.

Innhold

Det vanlig at man begynner spillet med å samle grunnleggende materialer som tre og stein for å kunne lage enkle redskaper som økser og hakker. Ulike typer kuber gir spilleren ulike typer materialer med spesifikke egenskaper. Enkelte av disse kubene kan kun samles med spesifikke redskaper. Noen av materialene kan brukes til å lage mer effektivt utstyr, mens andre kan brukes til å generere energi.

I utgangspunktet er spillverdenen i Minecraft befolket av ulike datastyrte monstre som kan skade både spillere og byggverk. Dermed er det også et mål å overleve og nedkjempe disse monstrene, ved siden av å bygge. Mange foretrekker imidlertid å spille Minecraft som et rent byggespill, i såkalt «kreativ modus». Her er spilleren usårbar og har ubegrenset tilgang på ressurser.

Utvikling og innflytelse

Minecraft ble opprinnelig utviklet av den svenske programmereren Marcus «Notch» Persson. Han ga først ut spillet for offentligheten 17. mai 2009, mens det fortsatt var under utvikling. Det var mulig å kjøpe spillet under utviklingsprosessen, og deretter få gratis oppdateringer etter hvert som det ble utviklet videre.

Spillet ble raskt populært, og i september 2010 startet Persson spillstudioet Mojang Specifications for å kunne få ansatte til å hjelpe ham med utviklingen. 12. januar 2011 hadde Minecraft solgt over én million eksemplarer, før det i det hele tatt var lansert. I mai 2020 hadde det solgt over 200 millioner eksemplarer på PC, spillkonsoller, og mobile plattformer, noe som gjør det til et av tidenes aller mest solgte dataspill.

I september 2014 ble Minecraft og Mojang kjøpt av Microsoft for 2,5 milliarder dollar.

Finansieringsmodell

Etter lanseringen av Minecraft har det blitt svært populært for spillutviklere å finansiere utviklingsprosessen til et spill ved å la spillerne betale for og spille spillet før det offisielt er ferdig utviklet, gjennom en finansieringsmodell som er blitt kjent som «tidlig tilgang». Dette har latt utviklerne lage flere eksperimentelle spill med en smalere appell enn de fleste investorer og utgivere vanligvis ønsker og har ført til at mange utviklerne i større grad får beholde sin uavhengighet. Suksessen til Minecraft spilte en viktig rolle i populariseringen av denne finansieringsmodellen.

Les mer i Store norske leksikon

Litteratur

Kommentarer (8)

skrev Mikkel Bjerkan

Hadde vært fint om dere skrev om hvor mange ting som egentelig skulle ha vært i spillet eller som ble byttet ut med andre ting. Sånt som at det egentelig skulle være tannhjul, men at det ble byttet med redstone.

svarte Mari Paus

Hei! Takk for kommentaren, beklager at den har blitt liggende ubesvart. Dette er nok litt for detaljert informasjon for en leksikonartikkel. Med vennlig hilsen Mari Paus

skrev Ulrik Storvik

Kunne dere skrive hvorfor det ble så populært? mvh Ulrk

svarte Adrian Holm

Hei! Takk for ditt innspill. Minecraft har utviklet seg en del siden denne artikkelen ble skrevet, så jeg skal se nærmere på muligheten for å oppdatere den med mer informasjon, og kanskje også en liten analyse av hvorfor spillet er blitt så populært.

skrev Tor Espen S. Ovesen

Fin artikkel, ikke helt oppdatert da, mam burde vurdere å skrive noe om f.eks antall kopier solgt, og hvem som eier spillet i dag

svarte Adrian Holm

Takk for innspillet! Artikkelen er nå oppdatert med denne informasjonen.

skrev Gruve Xp

Kan dere skrive om Creative mode? Man må ikke spille spillet i overlevelses modus, og det hadde vært greit om dere hadde skrevet litt om det

svarte Adrian Holm

Godt innspill! Skal se om vi får lagt inn noe om dette snart.

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg