Mika Salo, finsk racerkjører. Salo kjørte Formel 1 for sju ulike team, og tok en andreplass i Tysklands Grand Prix som beste resultat.

Mika Salo kjempet hardt med landsmannen Mika Häkkinen i det britiske Formel 3-mesterskapet i 1990, men ble til slutt nummer to. I stedet for å rykke opp til Formel 3000 eller Formel 1, måtte Salo ta en omvei via kjøring i Japan. Salo ble tatt for kjøring i påvirket tilstand i 1990, og en eventuell superlisens (nødvendig for å kjøre Formel 1), var uaktuell på kort sikt. Fra 1991 til 1994 kjørte Salo i det japanske Formel 3000-mesterskapet.

Sjansen til et Formel 1-sete kom sent i 1994, hos Lotus-teamet.  Salo fikk kontrakt hos Tyrrell for 1995, men dette var et Tyrrell-team på kanten av stupet finansielt. Salo tok faktisk Tyrrell-teamets aller siste VM-poeng i Monacos Grand Prix i 1997.

I 1999 fikk Mika Salo sjansen som ertatter for Michael Schumacher, etter Schumachers beinbrudd i det britiske Grand Prix. To pallplasseringer (som best nummer to i Tysklands Grand Prix) gav en 10. plass i VM-sammendraget. Dette gjorde at Mika Salo igjen var ettertraktet som racerkjører, og han kjørte for Sauber-teamet i 2000 og Toyota-teamet i 2002. I 2001 var han testkjører for Toyota, som skulle debutere i Formel 1 i 2002.

Etter endt Formel 1-karriere har Mika Salo diverse innhopp i andre motorsportsserier, med flere gode resultater. I 2012 vant Salo sammen med Will Davison et løp i den australske V8 Supercars-serien i Surfers Paradise. 

Formel 1-fakta (etter 2002-sesongen):

GP-fakta
GP-starter 111
GP-seire 0
Pallplasseringer 2
Pole-position 0
Raskeste rundetid 0
VM-poeng 33

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.