Mika Salo, finsk racerkjører. Salo kjørte Formel 1 for sju ulike team, og tok en andreplass i Tysklands Grand Prix som beste resultat.

Mika Salo kjempet hardt med landsmannen Mika Häkkinen i det britiske Formel 3-mesterskapet i 1990, men ble til slutt nummer to. I stedet for å rykke opp til Formel 3000 eller Formel 1, måtte Salo ta en omvei via kjøring i Japan. Salo ble tatt for kjøring i påvirket tilstand i 1990, og en eventuell superlisens (nødvendig for å kjøre Formel 1), var uaktuell på kort sikt. Fra 1991 til 1994 kjørte Salo i det japanske Formel 3000-mesterskapet.

Sjansen til et Formel 1-sete kom sent i 1994, hos Lotus-teamet.  Salo fikk kontrakt hos Tyrrell for 1995, men dette var et Tyrrell-team på kanten av stupet finansielt. Salo tok faktisk Tyrrell-teamets aller siste VM-poeng i Monacos Grand Prix i 1997.

I 1999 fikk Mika Salo sjansen som ertatter for Michael Schumacher, etter Schumachers beinbrudd i det britiske Grand Prix. To pallplasseringer (som best nummer to i Tysklands Grand Prix) gav en 10. plass i VM-sammendraget. Dette gjorde at Mika Salo igjen var ettertraktet som racerkjører, og han kjørte for Sauber-teamet i 2000 og Toyota-teamet i 2002. I 2001 var han testkjører for Toyota, som skulle debutere i Formel 1 i 2002.

Etter endt Formel 1-karriere har Mika Salo diverse innhopp i andre motorsportsserier, med flere gode resultater. I 2012 vant Salo sammen med Will Davison et løp i den australske V8 Supercars-serien i Surfers Paradise. 

Formel 1-fakta (etter 2002-sesongen):

GP-fakta
GP-starter 111
GP-seire 0
Pallplasseringer 2
Pole-position 0
Raskeste rundetid 0
VM-poeng 33

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.