Artikkelstart
Mika Salo, finsk racerkjører. Salo kjørte Formel 1 for sju ulike team, og tok en andreplass i Tysklands Grand Prix som beste resultat.
Mika Salo kjempet hardt med landsmannen Mika Häkkinen i det britiske Formel 3-mesterskapet i 1990, men ble til slutt nummer to. I stedet for å rykke opp til Formel 3000 eller Formel 1, måtte Salo ta en omvei via kjøring i Japan. Salo ble tatt for kjøring i påvirket tilstand i 1990, og en eventuell superlisens (nødvendig for å kjøre Formel 1), var uaktuell på kort sikt. Fra 1991 til 1994 kjørte Salo i det japanske Formel 3000-mesterskapet.
Sjansen til et Formel 1-sete kom sent i 1994, hos Lotus-teamet. Salo fikk kontrakt hos Tyrrell for 1995, men dette var et Tyrrell-team på kanten av stupet finansielt. Salo tok faktisk Tyrrell-teamets aller siste VM-poeng i Monacos Grand Prix i 1997.
I 1999 fikk Mika Salo sjansen som ertatter for Michael Schumacher, etter Schumachers beinbrudd i det britiske Grand Prix. To pallplasseringer (som best nummer to i Tysklands Grand Prix) gav en 10. plass i VM-sammendraget. Dette gjorde at Mika Salo igjen var ettertraktet som racerkjører, og han kjørte for Sauber-teamet i 2000 og Toyota-teamet i 2002. I 2001 var han testkjører for Toyota, som skulle debutere i Formel 1 i 2002.
Etter endt Formel 1-karriere har Mika Salo diverse innhopp i andre motorsportsserier, med flere gode resultater. I 2012 vant Salo sammen med Will Davison et løp i den australske V8 Supercars-serien i Surfers Paradise.
Formel 1-fakta (etter 2002-sesongen):
GP-fakta | |
---|---|
GP-starter | 111 |
GP-seire | 0 |
Pallplasseringer | 2 |
Pole-position | 0 |
Raskeste rundetid | 0 |
VM-poeng | 33 |
Kommentarer
Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.
Du må være logget inn for å kommentere.