Massemedier i El Salvador
Tabloidavisen Más erklærer Nayib Bukele vinner av presidentvalget i El Salvador i 2019. El Salvador har en rekke aviser, og fikk sin første i 1824.
Av /Reuters.

De klart største massemediene i El Salvador målt i antall brukere såvel som i forretningsverdi er landets TV- og radiostasjoner. Med hensyn til innflytelse i samfunnsdebatten er de gamle papiravisenes nettutgaver de viktigste, samtidig som en rekke nye nettaviser er kommet til. Halvparten av landets befolkning er tilknyttet Internett, og sosiale media benyttes av omtrent 80 prosent av innbyggerne.

Pressehistorikk

El Salvador fikk sin første avis i 1824, men først fra cirka 1890 ble dette mediet vanlig. De to avisene som siden 1950-tallet har vært landets største og viktigste er La Prensa Gráfica (sentrum-høyre), grunnlagt i 1915, og El Diario de Hoy (konservativ), grunnlagt i 1936. Ved siden av disse finnes flere mindre aviser (El Mundo, Diario CoLatino, venstre), sportsaviser samt tabloider (Más, Mi Chero). Alle er basert i hovedstaden og dekker hele landet.

El Salvador har ikke noe system for å verifisere opplagstall. Det er antatt at de to store, La Prensa Gráfica og El Diario de Hoy, solgte omkring 100 000 eksemplarer hver midt på 1990-tallet, mens tallet i 2018 lå på 40 000. Nettutgavene av begge er langt større.

Av rene nettaviser regnes El Faro som den viktigste. Den er Latin-Amerikas eldste nettavis og ble grunnlagt i 1998. Siden har den fått følge av flere titalls nettaviser og blogger ved siden av de digitale utgavene av papiravisene samt nettutgavene av TV- og radiosendinger.

Kringkasting

Massemedier i El Salvador
TV-selskapet TCS har i alt 66 prosent seeroppslutning i El Salvador. Her er presidentens kommunikasjonssjef Eugenio Chicas gjest i programmet «Frente a frente».

El Salvador har fem store kringkastingsselskaper som sitter med storparten av radio- og TV-frekvensene. TCS (Telecorporación Salvadoreña) eier blant annet kanalene 2, 4 og 6 med i alt 66 prosent seeroppslutning, Megavisión har 21 prosent med kanalene 15, 19 og 21. 35 av i alt 42 TV-kanaler er kommersielle, de øvrige er eid og drevet av kirkesamfunn.

Også de langt fleste av de i alt 312 radiofrekvensene (hvorav 245 på FM-båndet) tilhører kommersielle foretak, og igjen dominerer TCS og Megavisión. Blant de store på radio er også de fem kanalene til Corporación YSKL, som er eid av tidligere president Tony Saca. Viktige radioer er videre Den katolske kirkes Radio María, UCA-universitetets La Poderosa, hvor tidligere president Mauricio Funes arbeidet, samt en lang rekke lokalradioer.

Staten har selv bare én radiokanal (Radio Nacional de El Salvador, grunnlagt 1926) og to TV-kanaler (kanal 9 og 10). Disse fungerer som presidentens og nasjonalforsamlingens talerør og har liten oppslutning. Det finnes ingen medialov utenom et teknisk reglement som hjemler tildeling av frekvenser etter auksjon. Dette reglementet ble endret i 2016 slik at også ideelle organisasjoner og lokalradioer kan få landsdekkende frekvenser.

Under borgerkrigen drev gerilja-alliansen FMLN to illegale radioer (Venceremos og Radio Farabundo Martí). Med fredsavtalen ble begge legalisert, men ut fra daværende lovgivning måtte de registrere seg som kommersielle foretak og har siden mistet sin allmenne karakter.

Oligopoler og (selv)sensur

Med unntak av de nye nettavisene, radioen La Poderosa, lokalradioene og de religiøse radioene, er media i El Salvador eid og drevet av familieforetak hvor media dessuten oftest er bare én blant flere virksomheter. I kraft av å være drevet fram av kommersielle foretak, og uten de føringer om allmenn informasjonshåndtering som nasjonale medialover vanligvis gir, er mediasituasjonen sterkt preget av mediaeiernes tette relasjoner med landets sterke politisk-økonomiske grupperinger.

Salvadoranske journalister opplever i stor grad at samrøret mellom mediamakt og konsentrert markedsmakt legger begrensinger på hva media kan ta opp av saker, og halvparten oppgir at de praktiserer selvsensur. Freedom House rangerer derfor pressefriheten i El Salvador som «delvis fri».

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg