Massemedier i Tanzania

I Tanzania brukes både swahili og engelsk i mediene. Fastlandet og Zanzibar har forskjellig mediepolitikk.

Mediene

Den største dagsavisen i landet er Daily News, som er eid av myndighetene. Utgiveren bak Daily News står også bak den største swahili-språklige avisen Habari Leo. Det utkommer også flere private aviser og ukeaviser, på både engelsk og swahili, deriblant The Guardian og The Citizen på engelsk, og Nipashe på swahili.

Fjernsynsvirksomhet fikk større omfang fra midten av 1990-årene. Den største TV-kanalen er Tanzania Broadcasting Company (TBC) som er statlig. Det finnes også flere private kanaler, den eldste private kanalen er Independent TV (ITV) som startet sine sendinger i 1994. Kanalene sender på både swahili og engelsk.

Både TBC og ITV driver også radiokanaler. I tillegg finnes flere private kanaler. Den katolske kirken driver egen radio. Det er anslått at 23 millioner tanzanianere har tilgang til internett, og et økende antall av disse er på sosiale medier.

Pressefrihet

Den franske organisasjonen Reportere uten grenser meldte i 2019 at pressefriheten er blitt satt under alvorlig press etter at John Magufuli ble president. Journalister lever i frykt, og blir utsatt for represalier. I 2018 innførte Magufuli en omstridt regulering av sosiale medier, der blant annet bloggere ble pålagt å betale en egen registreringsavgift. Flere kritiske nettsider og blogger har siden forsvunnet.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg