Heinkel He 100

SDASM Archives.

Heinkel He 100 er et tysk jagerfly utviklet av Heinkel. Det ble aldri tatt i militær bruk, men satte verdensrekord for absolutt hastighet i 1939, og var brukt hyppig av det tyske propagandaapparatet ved starten av andre verdenskrig.

Faktaboks

Også kjent som

He 113

Historie

He 100 fløy første gang 22. januar 1938. Det ble ikke antatt av det tyske Luftwaffe, men Heinkel fikk tillatelse til å selge flytypen for eksport. Seks prototyper ble solgt til Sovjetunionen og tre He 100D til Japan med tanke på lisensproduksjon, men ingen produksjon ble iverksatt. De tolv gjenværende He 100D ble aldri brukt i kamp, men ble hyppig brukt av det tyske propagandaapparatet avbildet som det ikke-eksisterende «superjagerflyet» Heinkel He 113. I alt ble ni prototyper og 15 He 100D bygget.

Fartsrekorder

  • 6. juni 1938 satte den andre prototypen He 100 V2, fløyet av Ernst Udet, verdensrekord for 100 kilometer runde med en hastighet målt til 634,73 kilometer i timen.
  • 30. mars 1939 satte den åttende prototypen He 100 V8, fløyet av Hans Dierterle, verdensrekord for rett strekning med en hastighet målt til 746,606 kilometer i timen. Denne rekorden ble slått allerede 26. april samme år av en Messerschmitt Me 209.

Spesifikasjoner

Jagerflyvarianten He 100D-1 var utstyrt med en Daimler-Benz DB 601M tolvsylindret V-motor med en ytelse på 1175 hestekrefter, og flyet var utrustet med en 20-millimeter maskinkanon og to 7,9-millimeter mitraljøser.

  • Vingespenn: 9,42 meter
  • Lengde: 8,19 meter
  • Maksimal startvekt: 2500 kilogram
  • Topphastighet: 670 kilometer i timen

He 100 V8, som satte verdensrekord for rett strekning, hadde redusert vingespenn og var utstyrt med en trimmet Daimler-Benz DB 601 motor med en ytelse på 1800 hestekrefter.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg