Heinkel He 100, tysk jagerfly utviklet av Heinkel. Ble aldri tatt i bruk, men satte verdensrekord for absolutt hastighet i 1939.

He 100 fløy første gang 22. januar 1938. He 100 V2 (andre prototyp) fløyet av Ernst Udet satte verdensrekord for 100 km runde 6. juni 1938 med en hastighet målt til 634,73 km/t, og He 100 V8 fløyet av Hans Dierterle verdensrekord for rett strekning 30. mars 1939 med en hastighet målt til 746,606 km/t (slått allerede 26. april samme år av en Messerschmitt Me 209). I alt ble ni prototyper og 15 He 100D bygget.

He 100 ble ikke antatt av det tyske Luftwaffe og Heinkel fikk tillatelse til å selge flytypen for eksport. Seks prototyper ble solgt til Sovjetunionen og tre He 100D til Japan med tanke på lisensproduksjon, men ingen produksjon ble iverksatt. De tolv gjenværende He 100D ble aldri brukt i kamp, men ble hyppig brukt av det tyske propagandaapparatet.

He 100 V8 (åttende prototyp), som satte verdensrekord for rett strekning, hadde redusert vingespenn og var utstyrt med en trimmet Daimler-Benz DB 601 motor med en ytelse på 1800 hk.

Jagerflyet He 100D-1 var utstyrt med en Daimler-Benz DB 601M tolvsylindret V-motor med en ytelse på 1175 hk og utsrustet med en 20 mm maskinkanon og to 7,9 mm mitraljøser. Vingespenn 9,42 m, lengde 8,19 m, maksimal startvekt 2500 kg, topphastighet 670 km/t.

  • Kay, Anthony L. & Smith J.R.: German Aircraft of the Second World War, Putnam Aeronautical Books, London, 2002
  • Hood, Erwin: Heinkel He 100, Record Breaker, Midland Publishing, Hinckley, 2007

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.