Hans Bergersen var en norsk lærer og lærebokforfatter. Han var overlærer ved Tøyen skole i Oslo fra 1935 til 1956. Han skrev en lang rekke lærebøker for norskfaget og fagdidaktiske verk for norskundervisningen i grunnskolen.
I sin doktoravhandling fra 1935, Morsmålsoplæringen. En undersøkelse av lærestoffet, gjennomfører Bergersen undersøkelser av barns ordforråd og uttrykksevne skriftlig og muntlig på ulike alderstrinn, sammenholdt med stoffet i den tidas lesebøker. Bergersen slo til lyd for en mer forskningsbasert norskdidaktikk og nye lærebøker i norskfaget. Han var selv en meget aktiv forfatter av ABC-bøker, arbeidshefter og grammatikker for folkeskolen, som alle fikk stor utbredelse.
Bergersen var leder for komiteen som utarbeidet norskfagets del av nye normalplaner for landsfolkeskolen og byfolkeskolen (1939-1940), og fikk således stor innvirkning på norskfagets innhold og mål i flere tiår. Han så at mange av de feilene eleven gjorde i sine skriftlige arbeider, kom av avstanden mellom talemålet og rettskrivingsnormalen. Han anbefalte en talemålsnær læreboknormal, og spilte en avgjørende rolle i Oslo skolestyres vedtak av 1939 om å bruke radikale bokmålsformer i lærebøkene. Bergersen selv og hans lesebøker med radikale former ble da også et sentralt angrepsmål for Foreldreaksjonen mot samnorsk etter krigen.
Under andre verdenskrig deltok Bergersen i norske læreres aksjon mot nazifisering av skolen (lærerstriden), og var en periode internert på Grini, deretter deportert til Kirkenes (Kirkenesferden), løslatt i 1942.
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.