Flekkefjord stasjon på Flekkefjordbanen i 1908

Flekkefjord stasjon av Andreas Beer Wilse/Wikimedia Commons. Falt i det fri (Public domain)

Flekkefjordbanen er en nedlagt jernbane som opprinnelig gikk fra Egersund til Flekkefjord, og etter åpningen av Sørlandsbanen til Stavanger fra Sira til Flekkefjord. Sistnevnte strekning er på 17,1 kilometer.

Vedtaket om bygging av den 72,8 km lange banen, som opprinnelig var smalsporet (1067 mm), ble fattet i 1894. Banen åpnet i 1904.

I forbindelse med omlegging til normalspor (1435 mm) ble strekningen Tronviken–Sirnes nedlagt, og en ny strekning Sira–Sirnes anlagt. Denne kom i ordinær drift fra 1944.

Banen ble vedtatt nedlagt i 1988, og togdriften ble innstilt i 1991. Banelegemet er intakt på strekningen fra Sira og frem til Flekkefjord stasjon, men storparten av sporene i Flekkefjord er fjernet.

Banen er fredet. Den eies og vedlikeholdes av Bane NOR.

Det er mulig å leie dresin (skinnesykkel) for kjøring på banen. Dresinsyklingen skjer med utgangspunkt i Flekkefjord stasjon. Ved Bakkekleivi holdeplass, 0,93 km fra Sira, er banen stengt med en bom.

Strekningen Tronviken–Sirnes hadde syv tunneler. Disse inngår i dag i europavei E 39 (tidligere Sørlandske hovedvei). Dagens bane har 18 tunneler.

Hele 32 prosent av Flekkefjordbanen ligger i tunnel. For å redusere kostnadene ved ombyggingen fra smal til normal sporvidde ble ikke banens smalsporede konstruksjonsprofil utvidet. Man nøyde seg med å redusere ballastlaget i tunnelene med 20 centimeter slik at sporet kunne senkes noe. Dette begrenser hvilke typer normalsporet togmateriell som kan benyttes på banen. Den nyeste delen av banen, Sira–Sirnes, ble bygget med normalsporet lasteprofil.

Den største tillatte aksellasten på banen er 11 tonn. Hovedårsaken til den lave aksellasten er banens største bro, Selura bru, som ligger igjen fra smalsportiden.

Sporet består av laskede skinner med skinnevekt 30 kg/meter og tresviller.

Stasjonsbygningene, som var tegnet av Paul Armin Due, er revet.

I 2015 fredet Riksantikvaren deler av Flekkefjordbanen. Fredningen omfatter også bygningene sør for Sørlandsbanens spor på Sira stasjon, herunder stasjonsbygningen, lokomotivstallen og vanntårnet med tilhørende sporforbindelser. Svingskiven er også fredet.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.