Flekkefjordbanen

Flekkefjord stasjon på Flekkefjordbanen i 1908
Av .

Flekkefjordbanen er en nedlagt jernbane som nå er fredet og eies og vedlikeholdes av Bane Nor. Den gikk opprinnelig fra Egersund til Flekkefjord som en forlengelse av Jærbanen.

Historie

Vedtaket om bygging av den 72,8 km lange banen, som opprinnelig var smalsporet (1067 mm), ble fattet i 1894. Banen åpnet i 1904. I forbindelse med omlegging til normalspor (1435 mm) ble strekningen Tronviken–Sirnes nedlagt, og en ny strekning Sira–Sirnes anlagt. Denne kom i ordinær drift fra 1944.

Banen ble vedtatt nedlagt i 1988, og togdriften ble innstilt i 1991. Banelegemet er intakt på strekningen fra Sira og frem til Flekkefjord stasjon, men storparten av sporene i Flekkefjord er fjernet.

Tunneler

Strekningen Tronviken–Sirnes hadde syv tunneler. Disse inngår i dag i Europavei 39 (tidligere Sørlandske hovedvei). Dagens bane har 18 tunneler, og hele 32 prosent av Flekkefjordbanen ligger i tunnel. For å redusere kostnadene ved ombyggingen fra smal til normal sporvidde ble ikke banens konstruksjonsprofil utvidet. Man nøyde seg med å redusere ballastlaget i tunnelene med 20 centimeter slik at sporet kunne senkes noe. Dette begrenset hvilke typer normalsporet togmateriell som kunne benyttes på banen. Den nyeste delen av banen, Sira–Sirnes, ble bygget med normalsporet lasteprofil.

Fredning

I 2015 fredet Riksantikvaren deler av Flekkefjordbanen. Fredningen omfatter også bygningene sør for Sørlandsbanens spor på Sira stasjon, herunder stasjonsbygningen, lokomotivstallen og vanntårnet med tilhørende sporforbindelser. Svingskiven er også fredet. Stasjonsbygningene for øvrig, som var tegnet av Paul Armin Due, er revet.

Les mer i Store norske leksikon

Eksterne lenker

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg