Andrea Mantegna, italiensk maler og kobberstikker, en lederskikkelse i ungrenessansen. 17 år gammel ble han knyttet til freskoutsmykningen av Ovetari-kapellet ved Eremitanikirken i Padova (1448–57) og utførte seks felter her. I en rekke malerier forente Mantegna venetiansk-inspirert stemning med monumental holdning. 1459 ble han kalt til Lodovico Gonzagas hoff i Mantova. Her smykket han Camera degli Sposi (1474). Taket i denne salen har som sentralmotiv arkitektur og figurer sett nedenfra i sterk forkortning, et tidlig eksempel på en form for illusjonsmaleri som ble utbredt i den sentrale renessanse og i barokken. Mantegna var en utpreget intellektuell, og hans kunst er hard og klar i form og koloritt. Hans siste bilde, Den døde Kristus (1506, Milano), er et mesterstykke i anatomisk forkortning. Mantegnas kobberstikk er preget av monumental oppfatning og etterligning av lavert pennetegningsteknikk med clair-obscur virkning; de fikk stor betydning for spredningen av renessanseimpulsene til bl.a. Nord-Europa.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.