Charles Sheeler var en amerikansk billedkunstner. Han utviklet en egen amerikansk kubisme. I tillegg arbeidet han som kommersiell fotograf.

Sheeler reiste til Europa og bodde 1908–1909 i Italia og Paris. Der kom han i kontakt med analytisk kubisme. I 1912 reiste han tilbake til USA og drev kommersiell fotografering ved siden av malingen. Scheeler deltok i utstillingen Armory Show 1916.

Sammen med Morton Schamberg og Charles Demuth utviklet han en slags amerikansk kubisme, kalt presisjonisme, med gjenkjennelige elementer i geometriske strukturer, inspirert av Cézanne. På denne tiden begynte han også å eksperimentere med fotografi. Han brukte ofte fotografier som grunnlag for sine komposisjoner. Den første fotoutstillingen hadde han i Modern Gallery i New York 1918.

I 1920 deltok Sheeler i arbeidet med filmen Manhattan. Fra 1923 arbeidet han som fotograf for magasinene Vogue og Vanity Fair. I 1927 fikk han internasjonal anerkjennelse for sine bilder fra Ford-fabrikken ved River Rouge.

Fra omkring 1918 var Sheeler opptatt av å skildre arkitektur og bymotiver. Han var særlig fascinert av New Yorks skyskrapere. I 1930- og 1940-årene skapte han regionale landskaper og interiører i en presisjonistisk stil, mens han i 1950- og 1960-årene mest skildret industriarkitektur, maskineri og urbane motiver.

  • Brock, Charles. Charles Sheeler: Across Media. University of California Press. 2006.
  • Jensen, Kirsten M. (mfl). Charles Sheeler: Fashion, Photography, and Sculptural Form. University of Pennsylvania Press. 2017.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.