Armory Show

Marcel Duchamp, Nude Descending a Staircase, No. 2 er et maleri fra 1912, olje på lerret, 147 cm × 89.2 cm, Philadelphia Museum of Art. Maleriet ble utstilt i 1912 på Salon de la Section d'Or, og på Armory Show i New York i 1913.
© /BONO.
Lisens: Vernet verk

Artikkelstart

Armory Show var en stor internasjonal utstilling av moderne kunst som ble holdt i en kaserne (derav navnet) i New York i 1913. Den fikk avgjørende betydning for den moderne kunstens gjennombrudd i USA.

Faktaboks

Uttale
ˈaməri ʃou

Armory Show introduserte europeisk avantgarde-kunst for amerikanske kunstnere. Franskmannen Marcel Duchamp (1887–1968) var den europeiske kunstneren som sterkest kom til å påvirke utviklingen av moderne amerikansk kunst. På Armory Show kunne publikum se hans kubistisk-futuristiske Nude Descending a Staircase (1912).

Det var i kjølvannet av Armory Show at publikum ble gjort kjent med det refuserte verk Fountain (1917), den første virkelig skandaleomsuste ready-made. Skulpturen består av et innkjøpt masseprodusert porselens-pissoar, signert under pseudonym av kunstneren. Verket gjorde Duchamp berømt. Da han bosatte seg i New York i 1915, var kimen til byens dada-bevegelse sådd.

New York dada bestod av Duchamp, amerikaneren Man Ray (1890–1977) og franskmannen Francis Picabia (1879–1953) og var det mest radikale innslag i tidlig amerikansk modernisme. Ekteparet Arensbergs hjem i New York var et samlingssted for disse kunstnerne, det sentrale verk The Bride Stripped bare by her Bachelors, Even. The Large Glass (1915–23) ble til i dette miljøet. Takket være Arensbergenes og Katherine S. Dreiers samlerinnsats er mye av denne kunsten i dag bevart i amerikanske museer.

Den eneste gruppen innen europeisk avantgarde som ikke var representert i Armory Show, var de italienske futurister. Men nyheten om futurismens metode til å skildre den heseblesende og oppstykkede rytmen i den elektriske og motoriserte storbyen, kom likevel til den nye verden. Den italienskfødte maleren Joseph Stella (1877–1946) kom til USA i 1896 og drog i 1909 for en tid tilbake til Europa. Han kom igjen til New York rett før Armory Show og malte straks et futuristisk mesterverk inspirert av det store tivoliet på Coney Island, Battle of Lights, Mardi Gras, Coney Island (1913–14). Stella malte også skyskrapernes Manhattan og en serie berømte bilder av Brooklyn Bridge.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg