Faktaboks

Alan Lucien Øyen
Født
4. april 1978

Alan Lucien Øyen er en norsk regissør, koreograf, danser og dramatiker, som har markert seg både i norsk og europeisk scenekunst. Som koreograf blander han ofte virkemidler fra dans og teater i sine produksjoner. Hans Bon Voyage, Bob (2018) ble koreografert på bestilling fra legendariske Tanztheater Wuppertal.

Prisbelønte arbeider

Øyen er utdannet ved Balletthøgskolen. Han begynte sin karriere som danser, og var tilknyttet Carte Blanche fra 2001 til han flyttet til Köln og Amanda Millers kompani Pretty Ugly Dance Company i 2005. Øyen er kunstnerisk leder for kompaniet Winter Guests, som han etablerte i 2006, og ble i 2013 utnevnt til huskoreograf i Nasjonalballetten, Den Norske Opera & Ballett.

Som dramatiker mottok han i 2014, sammen med Andrew Wale, Heddaprisen for beste scenetekst for Coelacanth, skapt i samarbeid mellom Winter Guests, Festspillene i Bergen, Den Norske Opera & Ballett, Carte Blanche og Riksteatret året før. Øyen ble dessuten nominert i klassen for beste regi for samme forestilling. Øyen har også mottatt Nordic Grand Prix, for sin koreografi In time and it will snow, tildelt under dansefestivalen i Kuopio, Finland, i 2007. I 2011 mottok Øyen Bergen kommunes kunstnerpris.

Koreografi og regi

For Nasjonalballetten har Alan Lucien Øyen skapt ballettene Dead to the World (2009), In a tin house when it rains (2010), Petrusjka (2013), samt juleforestillingen Jingle Horse (2015), sistnevnte i samarbeid med Winter Guests, Timelapse (2015) og The Hamlet Complex (2018).

Også hans Avenida Corrientes (2010), Coelacanth (2013) og Simulacrum (2016) ble vist i Operaen. For Winter Guests har han dessuten skapt danseforestillingene What's Not to Love? (2007) og Flawed (2011), teaterforestillingene America (2009), Fugl i magisk regn med tårer (2011), Lilly & George (2012) og America II: Psychopatriot (2016), blant mye mer.

Som teaterregissør har han blant annet hatt regi på Olaug Nilssens Stort og stygt for Den Nationale Scene (2017), Lars Noréns Som lauvet i Vallombrosa for Det Norske Teatret (2017) og Rettsstridig forføyning for Oslo Nye Teater etter Lena Andersson (2018). I 2019 regisserte han sin første opera, Antonín Dvořáks Rusalka for nederlandske Opera Ballet Vlaanderen.

Les mer i Store norske leksikon

Eksterne lenker

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg