Akira Kurosawa, japansk filmregissør. Studerte til maler, men gikk snart over til film. Etter en tid som produksjonsleder debuterte han som regissør med Sugata Sanshiro (1943). Blant hans beste tidlige filmer regnes gangsterfilmen Yoidore Tenshi (1948) og kriminalfilmen Nora Inu (1949); i disse spilles hovedrollene av Takashi Shimura og Toshiro Mifune som begge kom til å medvirke i en rekke av Kurosawas filmer.

Kurosawa fikk et av filmhistoriens mest omtalte gjennombrudd med den både lyriske og voldsomme Rashomon (Demonenes port, 1950), hvor en historie om mord og voldtekt fortelles fra forskjellige synsvinkler. Filmen, som var Kurosawas tolvte, vant både Oscar-pris og Gulløven ved filmfestivalen i Venezia, og ble japansk films gjennombrudd i Vesten. I 1950-årene laget Kurosawa flere filmer som er blitt stående blant filmhistoriens fremste. Ikiru (Å leve, 1952) skildrer en døende byråkrat som gir livet mening ved å bruke sine siste krefter på en god sak. Verdensberømt ble De syv samuraier (1954) med sin skildring av hvordan en håndfull samuraier legger stoltheten vekk og forsvarer fattige bønder mot banditter. Filmen ble en seier både for Kurosawa, som i den lange, men rettlinjede beretningen oppviser en mesterlig kontroll over virkemidlene, og for den japanske filmindustriens håndverkere som skapte en overbevisende historisk visjon. Det samme kan sies om den stilrene Blodets trone (1957), som er Shakespeares Macbeth henlagt til japansk føydaltid. Samuraifilmene Den skjulte festning (1958) og Yojimbo (1961; fritt etter Dashiell Hammetts roman Red Harvest) hadde en lettere tone, men var preget av det samme sikre håndverket.

Storproduksjonen Rødskjegg (1965), som skildret en leges kamp mot korrupsjon og uvitenhet, slo imidlertid ikke an, og Kurosawa laget sin neste film, Dodesukaden, først i 1970. Her skildret han, i sin første fargefilm, en gruppe forhutlede slumbeboere i kampen for tilværelsen. Den japansk-sovjetiske samproduksjonen Dersu Uzala (1975; Oscar-pris) var også ujevn, men viste likefullt Kurosawas blikk for skikkelser og landskap. Kagemusha (Generalens dobbeltgjenger, 1980), med sin moderne identitetsproblematikk svøpt inn i et stilisert føydalt Japan, ble et comeback, og Ran (1985), bygd på Shakespeares King Lear, var en forbløffende vital prestasjon av 75-åringen, en blanding av grusomhetens teater og resignert antikrigsvisjon, med kostymer og utendørs kulisser i en nøye beregnet fargeskala.

Kurosawas filmer er universelle fortellinger snarere enn spesifikt japanske, og stoffet kommer gjerne fra vestlig litteratur; foruten Shakespeare-filmene kan nevnes Hakuchi (1951) som bygger på Dostojevskijs Idioten, Donzoko (1957) etter Gorkijs Nattasylet, samt Tengoku to Jigoku (1963) som er basert på en kriminalroman av Ed McBain. Kurosawa har øvd stor innflytelse på vestlige filmregissører, bl.a. er westernfilmer som John Sturges' The Magnificent Seven (1960) og Sergio Leones Per un pugno di dollari (1964) nyversjoner av Kurosawas samuraifilmer. Et manus av Kurosawa ble realisert av Andrej Kontsjalovskij under tittelen Runaway Train (1985).

Kurosawa var en av filmhistoriens betydeligste iscenesettere med en mesters grep om både psykologi og ytre handling; hans stil formidler både distansert observasjon og en deltakende humanisme.

År Tittel I hovedrollene
1943 Sugata Sanshiro Susumu Fujita, Denjiro Okochi, Takashi Shimura
1944 Zoku Sugata Sanshiro Susumu Fujita, Denjiro Okochi, Akitake Kono
1946 Waga Seishun ni Kuinashi Sesuko Hara, Denjiro Okochi, Eiko Miyoshi
1948 Yoidore Tenshi Takashi Shimura, Toshiro Mifune, Reisaburo Yamamoto
1949 Shizukanaru Ketto Toshiro Mifune, Takashi Shimura, Miki Sanjo
1949 Nora Inu Toshiro Mifune, Takashi Shimura, Ko Kimura
1950 Rashomon (Demonenes port) Toshiro Mifune, Machiko Kyo, Masayuki Mori, Takashi Shimura
1951 Hakuchi (Idioten) Masayuki Mori, Toshiro Mifune, Setsuko Hara, Takashi Shimura
1952 Ikiru (Å leve) Takashi Shimura, Nobuo Kaneko, Kyoko Seki
1954 Shichinin no Samurai (De syv samuraier) Takashi Shimura, Toshiro Mifune, Yoshio Inaba, Seiji Miyaguchi, Minoru Chiaki, Daisuke Kato, Ko Kimura
1957 Kumonosu-jo (Blodets trone) Toshiro Mifune, Isuzu Yamada
1957 Donzoko (Nattasylet) Toshiro Mifune, Isuzu Yamada, Ganjiro Nakamura, Kyoko Kagawa
1958 Kakushi Toride no San-Akunin (Den skjulte festning) Toshiro Mifune, Misa Uehara, Takashi Shimura
1961 Yojimbo (Livvakten) Toshiro Mifune, Eijiro Tono, Kamatari Fujiwara, Takashi Shimura, Isuzu Yamada
1962 Tsubaki Sanjuro Toshiro Mifune, Tatsuya Nakadai, Yozo Kayama, Takashi Shimura
1963 Tengoku to Jigoku (Høy og lav) Toshiro Mifune, Kyoko Kagawa, Tatsuya Nakadai, Takashi Shimura
1965 Akahige (Rødskjegg) Toshiro Mifune, Yuzo Kayama, Yoshio Tsuchiya
1970 Dodesukaden Yoshitaka Zushi, Junzaburo Ban, Hisashi Igawa, Kunie Tanaka
1975 Dersu Uzala Jurij Salomin, Maksim Munzuk, Smejkl Tsjokmorov
1980 Kagemusha (Generalens dobbeltgjenger) Tasuya Nakadai, Tsutomu Yamazaki, Kenichi Hagiwara
1985 Ran Tatsuya Nakadai, Satoshi Terao, Mieko Harada
1990 Akira Kurosawa's Dreams (Drømmer) Akira Terao, Mitsunori Isaki, Mieko Harada, Chishu Ryu, Martin Scorsese
1991 Hachigatsu no Kyoshikyoku (Rapsodi i august) Sachiko Murase, Richard Gere
1993 Madadayo (Ikke enda) Tatsuo Matsumura, Kyoko Kagawa

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål til artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.